حقوق و جامعه

آشنایی با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

مقدمه: امروزه جهت شروع به دادرسی، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه‌اندازی شده است. اینک در شرایط فعلی ۱۵۰ دفتر در ۳۰ مرکز استان فعال هستند و با هدف تسریع در روند دادرسی، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت طرفین دعوی، خدماتی همچون ثبت نام در سامانه ثنا، ابلاغ‌های قضایی به صورت الکترونیک ارائه می دهند، که موجب افزایش سرعت رسیدگی‌ به پرونده‌های قضایی شده است.
نحوه رسیدگی به شکایات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
ثبت دادخواست‌های بدوی حقوقی و خانواده، ثبت شکایت کیفری، ثبت پرونده‌های شورای حل اختلاف، ثبت لایحه، اظهارنامه (اخطار قانونی)، پیگیری ابلاغ الکترونیکی و آخرین وضعیت دادخواست، شکواییه، لایحه و نیز پیگیری زمان تشکیل دادگاه از جمله خدماتی است که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مردم ارائه می‌شود.
زمانی که یک شخص حقیقی یا حقوقی برای طرح شکایت به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می‌کند پس از تشکیل پرونده، رمزی ۵ رقمی با عنوان رمز شخصی به او داده می‌شود که فقط با داشتن این رمز می‌تواند از خلاصه پرونده و روند کار مطلع شود.
این رمز شخصی یا با مراجعه حضوری به شعبه رسیدگی کننده به پرونده ارائه می‌شود و یا در صورتی که شماره همراه صاحب پرونده توسط شعبه در پرونده قید شده باشد، متقاضی می‌تواند با ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۹۶۹۹ این رمز را دریافت کند.
همچنین به دلایل امنیتی و قضایی، اطلاع رسانی در پرونده‌های مدنی فقط به خواهان، خوانده و وکلای آن‌ها و در پرونده‌های کیفری فقط به شاکی، متهم و وکلای آنها ارائه می‌شود.
کارمند دفتر با ثبت دادخواست متقاضی و ارسال آن به مجتمع قضایی مربوطه در واقع کار را انجام می‌دهد. در مجتمع قضایی نیز معاون ارجاع آن را به شعبه ارسال کرده سپس از شعبه برای فرد پیامک ارسال خواهد شد که در فلان تاریخ به این شعبه مجتمع مراجعه کنید.
زمان این روند در کل بین یک تا ۱۰ روز طول می‌کشد که البته تأخیر آن ممکن است به اشکال در سیستم مخابرات مربوط شود، با این حال چنانچه بعد از دو سه روز پیامکی برای فرد ارسال نشد متقاضی باید با مراجعه به سایت یا دفترخدماتی الکترونیک قضایی موضوع را پیگیری کند.
اطلاع رسانی بر اساس اطلاعاتی است که توسط کارمندان شعبه در سیستم کامپیوتری شعبه ثبت شده است. در صورتی که در ثبت اطلاعات اشتباهی رخ داده باشد، اطلاع رسانی نیز همان را منعکس می‌کند.
از آنجایی که ممکن است در رسیدگی به یک پرونده قضایی، پرونده از یک شعبه به شعبه دیگری ارسال شود، علاوه بر شماره ۱۶ رقمی پرونده، یک ردیف فرعی نیز تخصیص داده می‌شود که نشان می‌دهد این پرونده مربوط به کدام شعبه است.
اولین بار ردیف فرعی یک (۱) به پرونده تخصیص داده می‌شود و اگر پرونده به شعبه دیگری ارسال شد، ردیف فرعی دو (۲) تخصیص داده می‌شود.
شایان ذکر استکه، هزینه دادرسی‌ که یک تعرفه قانونی دارد، و حتی ابطال تمبر وکلا در همین دفاترمحاسبه و از طریق دستگاه پوز به خزانه واریز می‌شود، ضمن اینکه یک مبلغی هم بابت حق‌الزحمه پرسنل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از مراجعه‌کننده دریافت می‌شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن