کلام کوتاه؛ پیامی بلند

تضمینات حقوقی جهت تحویل به موقع خودرو صفر

 

تضمینات حقوقی جهت تحویل به موقع خودرو صفر

 

یکی از راههای رفع نگرانی خریدار جهت انجام به موقع تحویل خودرو صفر (چه از طریق کارخانجات، چه شرکتهای لیزینگ) که هم بعنوان عامل بازدارنده و هم تضمین جبران خسارت در آینده تلقی می شود، تعیین مبلغ جریمه ای است که وجه التزام لقب دارد.

چنانکه می دانیم امروزه جهت خرید خورو صفر سه روش وجود دارد: الف) یک دسته از آنها که خودروهای تحویل فوری لقب دارد، به محض پرداخت وجه آن در محل بنگاه تحویل خریدار می‎شود. ب) دسته دیگر که به صورت پیش ثبت نام عرضه می‎شود و تاریخ قطعی تحویل آن از طرف کارخانه سازنده، همزمان با پرداخت بیعانه تعیین می‎گردد. ج) دسته سوم شامل خودروهای نوعاً وارداتی است که هنگامی که خودرو بر روی عرشه کشتی است با اخذ بیعانه و اقساط معینی، پیش قراردادی تنظیم می‎شود.

خسارتی از قرار مبلغی روزانه برای هر روز تأخیر، از تاریخ نقض تعهد تعیین می‎گردد. بدیهی است در خصوص میزان خسارت تخلف از انجام تعهد، آنچه را که متعاملین به هنگام تنظیم قرارداد توافق کرده‎اند، معتبر و لازم‎الوفاست.

بدیهی است در هر یک از موارد فوق چنانچه با توافق طرفین خسارت تأخیر تحویل پیش بینی شده باشد، حسب مورد به تعداد روزهای آن از مبلغ مانده بهای معامله، قابل کسر خواهد بود.

این امر از بروز اختلافات میان طرفین قرارداد جلوگیری می‎کند، موجب معاف کردن زیان دیده، از اثبات ورود خسارت و تعیین میزان آن است. زیرا برای اجرای شرط و گرفتن وجه التزام کافی است ثابت شود که تعهد اجرا نشده است.

اما اگر چنین نکنیم؛ مطابق قواعد عمومی حقوقی(مسئولیت مدنی)، در صورت عدم پیش‌بینی چنین شرطی، مدعی خسارت باید ورود خسارت و رابطه میان عدم انجام تعهد و زیان موجود را ثابت کند.

فرض کنیم در مثالهای خودرو صفر، بابت تأخیر تحویل در زمان مورد توافق مبلغی بصورت روزانه از برای جبران خسارت تعیین نشده باشد، بدیهی است که زیاندیده باید اولاً: ثابت کند که از تأخیر انجام تعهد ضرری متوجه وی شده و ثانیاً: میزان خسارت نیز بر اساس نظریه کارشناس تعیین می‎گردد. در حالیکه تعیین جریمه دیرکرد حتی اگر مبلغ سنگینی باشد، ضمن اینکه خسارت دیده را بی نیاز از اثبات آن می‎کند، دادگاه را نیز ملزم به محکومیت پرداخت آن می‎نماید. 🚛🚙

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا