کلام کوتاه؛ پیامی بلند

مجازات فالگیری و طالع بینی

مجازات فالگیری و طالع بینی

 

علاقه انسان‌ها به اطلاع از آینده، همواره باعث شده تا کلاهبردارانی چه در فضای مجازی و چه در فضای سنتی بتوانند تحت عنوان فالگیر، بخت‌گشا، باطل کننده سحر و جادو و … جولان دهند.

فضای مجازی و فرصت دیده شدن توسط عام، این روزها این اجازه را به کاربران داده تا بتوانند با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط برقرار کنند و تبلیغ و تطمیع کنند.

این افراد با راه‌اندازی اکانت های کاربران در اینستاگرام و تلگرام و … و با تبلیغات خلاف واقع توسط تعدادی FOLOWER که عموماً خودشان هستند و با اکانت های مختلف کامنت می‌گذارند، از گرفتاری و مشکلات مردم استفاده کرده و آنها را با تبلیغات دروغین جذب خود می‌کنند و با دریافت وجه‌های مختلف برای به‌اصطلاح قربانی یا صدقه یا دعا یا … مشکل آن‌ها را برطرف کنند.

حتی گاهی اوقات آنها از ناآگاهی افراد استفاده و آن‌ها را به وب‌سایت‌های خودشان هدایت می‌کنند و در آنجا با انجام کلاهبرداری فیشینگ، اقدام به سرقت اطلاعات کارت اعتباری آن‌ها و سوءاستفاده مالی می‌نمایند.

همچنین بعضاً با اطلاع از زندگی شخصی افراد و دانستن نقطه‌ضعف آن‌ها، اقدام به تهدید آنها به افشای اطلاعات و اخاذی از آنها می‌کنند.

به همین جهت قانونگذار فالگیری و طالع بینی را اگر منجر به رد مال و پول شود، مصداق کلاهبرداری دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است و در مورد جرم بودن آن فرقی بین دنیای واقعی و فضای مجازی وجود ندارد.

زیرا همین فالگیری‌ها می‌تواند زمینه‌ساز جرائم دیگری نظیر سرقت، تجاوز به عنف، قتل و … باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا