دادرسی کیفری

جعل و برخی از مصادیق آن

جعل و برخی از مصادیق آن ✅✅✅

مقدمه: جعل به ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن‌ یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته‌ی دیگر یا به‌کار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه‌ی صاحب آن و نظایر اینها، به قصد جا زدن آنها به عنوان سند اصلی، گفته می‎شود.
برای مثال به درست کردن یک شناسنامه، وصیت‌نامه یا… دست می‌زند. مسئله‌ی مورد توجه در جرم جعل اسناد این است که نوشته یا سندِ درست‌شده باید قابلیت ایراد ضرر به غیر را داشته باشد.

بر خلاف باور عمومی که تصور می‎شود جعل نسبت به اسناد رسمی مصداق دارد، هرکس در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی نیز مانند یک رسید عادی، جعل کند یا با علم به جعل، آنرا مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران‌ خسارت وارده، به حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.
🔻 جعل در اسناد و نوشته‌های رسمی
«هر یک از کارمندان و مسئولان دولتی که در اجرای وظیفه‌ی خود در احکام و تقریرات و نوشته‌ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آنها از‌ نوشته‌ها و اوراق رسمی تزویر کند اعم از اینکه امضا یا مهری را ساخته یا امضا یا مهر یا خطوط را تحریف کرده یا کلمه‌ای الحاق کند یا اسامی اشخاص‌ را تغییر بدهد علاوه بر مجازات‌های اداری و جبران خسارت وارده به حبس و جزای نقدی‌ محکوم خواهد شد.
🔻عکس‌برداری از اوراق و مدارک
عکس‌برداری از کارت شناسایی، اوراق هویت شخصی و مدارک دولتی و عمومی و سایر مدارک مشابه در صورتی‌که موجب اشتباه با ‌اصل شود باید ممهور به مهر یا علامتی باشد که نشان دهد آن مدارک رونوشت یا عکس می‌باشد.
در غیر اینصورت عمل فوق جعل محسوب می‌شود‌ و تهیه‌کنندگان اینگونه مدارک و استفاده‌کنندگان از آنها به‌جای اصلی عالماً عامداً علاوه بر جبران خسارت به حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد.
🔻جعل گواهی پزشکی
هر کس شخصا یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی ‌پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.
🔻 صدور گواهی‌نامه‌ خلاف واقع
هرگاه پزشک، گواهی بر خلاف واقع درباره‌ شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام‌وظیفه یا برای تقدیم به مراجع‌ قضائی بدهد به حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.
هرگاه گواهی مزبور در قبال گرفتن مال یا وجهی انجام شده باشد، علاوه بر استرداد و ضبط آن بعنوان جریمه، به مجازات مقرر برای رشوه‌گیرنده محکوم می‌گردد.
🔻شرکت در آزمون به جای دیگری یا شرکت دادن دیگری به جای خود
هرکس به جای داوطلب اصلی هر یک از آزمون‌ها اعم از کنکور ورودی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشسراها، مراکز تربیت معلم، اعزام دانشجو به خارج از کشور یا امتحانات داخلی و نهایی واحدهای مزبور یا امتحانات دبیرستان‌ها،‌ مدارس راهنمایی و هنرستان‌ها و غیره در جلسه‌ امتحان شرکت نماید، حسب مورد مرتکب و داوطلب علاوه بر مجازات اداری و انتظامی، به جزای نقدی محکوم خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا