حقوق و فرهنگ

۳) فرهنگ حقوقی، گامی در مسیر “بهتر زیستن”

حقوق زندگی

۳) فرهنگ حقوقی، گامی در مسیر “بهتر زیستن”

از زبان کنفوسیوس گفتیم…

شاید نیاز به یادآوری نباشه که یکی از آداب پسندیده در گذشته، ساده گرفتن امر ازدواج و مشارکت اطرافیان در برگزاری مراسم ساده عقد و عروسی و فرستادن جوانان به خانه بخت بود… اما یکی از دلایلی که امروزه موضوع اشتغال و ازدواج را، مسئله اصلی جوانان نموده و خدای نکرده در مواردی پناه بردن به دامن اعتیاد را سر راه آنان قرار داده، رقابت و چشم هم چشمی های موجود در میان بعضی خانواده هاست… که نتیجتاً زندگی برخی از جوانان را به کلاف در‎هم تنیده ای تبدیل کرده که بعضاً برون‎رفت از چنین شرایطی را برای آنان سخت نموده است.

از طرفی دیگر، تجرّد گرایی، به گونه ای جوانان را به باور های کشانده که بنام مدرن گرایی، انگیزه تشکیل خانواده را از آنان سلب نموده… در واقع، همراهی با مدرنيته بدین معنا شده که سنن ملی و بومی خود را به فراموشی بسپریم. این در حالی استکه باید توجه داشته باشیم که فرهیختگان جوامع غربی جزو منتقدترین چهره های مدرنیته هستند. بنابراین نه سنت گرایی، به معنای پشت کردن به یافته های تجربیات گذشته است و نه مدرن گرایی، به معنی شیفتگی مطلق در برابر هر پدیده وارداتی است.

با همه مسائلی که در بالا گفته شد، از نقاط قوتی که در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده، استقبال جوانان از فرهنگ اعتکاف است که کم و بیش در هر محله ای شاهد آن هستیم. در همین ارتباط، بهره گیری از بسیاری از ظرفیت های نهاد مسجد، از قبیل تهیه جهیزیه، ایجاد مشاغل بومی مانند تشکیل تعاونی در قالب گارگاه های قالی بافی، صنایع دستی، عرضه خدمات دندان پزشکی، تزریق و پانسمان تحت نظر مراجع قانونی برای فارغ التحصیلان هر محله ای، امری نکوهیده تلقی میشود. همچنین تشکیل صندوق های قرض الحسنه جهت وام ازدواج، با بهره گیری از فضای برخی حسینیه هایی که در طول سال کمتر از چند هفته از آنها استفاده نمی شود، فرصت خوبی را برای برگزاری مراسم های عقد و عروسی، فراروی جوانان محله قرار  دهد.

بعلاوه با هدف مبارزه با اعتیاد، تجهیز برخی زیرزمین های مساجد جهت ایجاد امکانات ورزشی، به خوبی می تواند ساعات فراغت جوانان اهل محل را با برگزاری مسابقات ورزشی پر نماید. مضافاً، هماهنگی کلاس های تقویتی در رشته های گوناگون درسی و علمی، متشکل از اساتید داوطلب محلی و نیز ارائه محصولات فرهنگی به روز در زمینه مسائل اخلاقی در کنار تشکیل اردوهای جمعی به ویژه در ایام فراغت تعطیلات تابستانی، نقش جبرانی برای دانش آموختگان هر سنی خواهد داشت.

Image result for ‫نهاد مسجد‬‎

افزون بر آن، با توجه به این که امروزه مشاوره در زمینه های مختلف روانشناسی، خانواده، موضوعات حقوقی در روابط اجتماعی تبدیل به یک فرهنگ شده، یکی از پدیده هایی که می تواند به رونق بیشتر مراکز دینی کمک نماید، ارائه این دسته از خدمات در ساعات پر رفت و آمد به مسجد است.

از جمله مسائل دیگر اینکه؛ اگر دست به مروری بر حوزه ورزش بزنیم، در می‎یابیم، ورزش های ملی و بومی مانند کشتی و پهلوان پروری در زورخانه های ما، علاوه بر جسم، روح ما رو نیز پرورش می داد… بطوریکه علاوه بر قدرت بازو، روحیه فتوت، جوانمردی و دستگیری از افراد ضعیف را نیز در ما تقویت می‎کرد. اما ورزش امروزی به تقلید از کشورهای دیگه، نه تنها زمینه های باند بازی و رقابت های مادی رو بیشتر کرده، بلکه عرصه ای از برای سبقت، دوپینگ و دور زدن هنجار های اخلاقی شده و طوری به فضای سیاسی گره خورده که متأسفانه، اداره کنندگان فدراسیون ها سیاستمداران ما هستند، در حالیکه ورزشکارن ما را بر سکوهای سیاسی مانند شورای شهر می نشانند.

اما برای هر شروعی، مهم قدم اوّله…که خوب برداشته بشه…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا