حقوق و جامعه

بی احتیاطی در رانندگی

و آثار آن

به طور كلی در قوانین جزایی، جرائم به عمد و غیرعمد تقسیم می شوند. مثلاً در صورت ایراد ضرب و جرح به دیگری عمد و در تخلفات رانندگی که منجر به جراحت مصدوم یا فوت شخصی شود، شبه عمد است. چرا كه راننده متخلف در بروز حادثه سوءنیتی نداشته است.

🔹 در این ارتباط ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مقرر میدارد: چنانچه، بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منتهی به قتل غیرعمد شود راننده متخلف به خاطر بی احتیاطی در رانندگی به زندان و پرداخت دیه به اولیای دم نیز، محكوم می شود.

🔹بعلاوه طبق ماده ۷۱۹ قانون مذکور، چنانچه راننده متخلف در زمان احتیاج فوری، به مصدوم كمك نكند، دادگاه نمی تواند تخفیفی در میزان مجازاتش قائل شود.

🔹همچنین رانندگی در حالت مستی، بدون گواهینامه، با سرعت غیرمجاز و خودروی دارای نقص فنی موثر در تصادف، تردد در محل های ویژه عبور عابران پیاده یا خط كشی ها مجازات بیش از دو سوم حداكثر مجازات قانونی را بدنبال دارد.

دادگاه نیز می تواند علاوه بر این مجازات كه برای متهم در نظر می گیرد او را بین یك تا ۵ سال از رانندگی هم محروم كند.

🔹درباره افرادی كه مقصر اصلی حادثه را فراری دهند یا به او كمك می كنند نیز باید گفت: اقدام این افراد به هر دلیل طبق ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود.

جهت آشنایی بیشتر با فرهنگ رانندگی، مراجعه کنید به لینک زیر:

http://www.farhangionline.ir/article/3818/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا