کلام کوتاه؛ پیامی بلند

پاسخ به سؤالات حقوقی

پاسخ به سؤالات حقوقی ✍⚖✍

س- مادرمان در يك تصادف رانندگي كه پدرمان مقصر بوده فوت كرده است، آيا پدرمان از ديه سهم مي برد؟
ج- تقصیر پدرتان در تصادف منجر به فوت مادرتان مانع از بردن ارث پدر از مادر و نتیجتاً تعلق دیه به پدر نسبت به سهم وی نمی گردد.

س- در تصادف رانندگی منجر به جرح که مصدوم دیه خود را دریافت کرده است. آیا هزینه های بیمارستان مصدوم نیز قابل دریافت است؟
ج- حسب قانون بیمه شخص ثالث (مصوب سال ۱۳۹۵) اگر هزینه بیمارستانی بیشتر از دیه متعلقه باشد می توان جهت مطالبه مازاد بدواً از بیمه گر، و اگر بیمه نامه نداشته باشد از صندون خسارات بیمه بدنی دریافت نمود.

🔸☂🔸

🔰س: در صورتیکه کسی که به دو سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و دوره حبس وی تمام شده، امکان تبدیل شلاق به جریمه نقدی می باشد؟

🔰ج: در خصوص تخفيف اعم از كاهش مجازات يا تبديل آن به جزاي نقدي يا مجازاتهاي جايگزين در مورد جرايم تعزيري پيش بيني شده و هر‎كدام بنا بر ماهيت جرم ارتكابي از قبيل قابليت گذشت يا غيرقابل گذشت بودن و در مورد هركدام از اين نوع جرايم، گذشت شاكي پيش از صدور رأي يا پس از آن و امثالهم، احكام متفاوتي وجود دارد. از جمله هرگاه شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم غیر قابل گذشت، پس از قطعی شدن حکم از شکایت خود صرفنظر کند، دادگاه مجازات را در صورت اقتضاء در حدود قانون تخفیف می دهد یا به مجازاتی که مناسب تر به حال محکوم علیه باشد، تبدیل می کند. ⚖

س: دسته چکی که از شهرستان گرفته بودم در حال حاضر گم شده، چه اقدامی باید انجام دهم؟

ج: شما بایستی به محل اخذ دسته چک مراجعه و بعنوان صاحب حساب، اقدامات لازم انجام دهید. به اینصورت که طبق ماده ۱۴ قانون صدور چک به بانک مزبور دستور عدم پرداخت با اعلام مفقودی بدهید، سپس به دادسرای همان محل اعلام مفقودی نمایید و گواهی تشکیل پرونده ظرف یک هفته به بانک ارئه شود.

بدیهی است، اگر شخصی از چکها استفاده نمود و جعل و کلاهبرداری از این طریق مرتکب شد، شکایت کیفری به این عناوین مطرح و ضمن آن دادخواست حقوقی علیه دارنده چک بخواسته استرداد لاشه چک به دادگاه بدهید. ☂⚖☂

 

⌛ س: تا چه میزان وصیت بر اموال از لحاظ حقوقی صحیح است؟

ج: وصیت بر یک سوم اموال، از طرف مالک برای بعد از فوت خود صحیح است، لیکن ملاک این یک سوم، اموال در زمان وفات وصیت‌کننده است و نه اموال در زمان حیات و تنظیم وصیت.

آیا وشیت نامه غادی معتبر است؟

⌛ وصیت‌نامه عادی، در صورتی قابلیت تایید از ناحیه دادگاه دارد که از ناحیه اشخاص ذینفع به صحت آن اقرار شود، در غیر اینصورت حتی اگر ادله دیگری برای صحت وصیت‌نامه عادی وجود داشته باشد، دادگاه اجازه تایید وصیت‌نامه را نخواهد داشت. 🔸⚖🔸

بیمه خویش فرما چیست؟ ✅✅✅

بیمه خویش فرما یک نوع بیمه اختیاری است، برای کسانی که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. متقاضی این نوع بیمه، مستقیماً با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود و موظف است خود، حق بیمه را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند.

در این بیمه، علاوه بر نیاز به داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه قبلی برای متقاضیان، حق ‌بیمه ۲۶% مقطوع است که کل خدمات از قبیل مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت و تعهداتی شامل درمان، هزینه‌های پروتز و آروتز، هزینه کفن ‌و دفن را، دربر می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا