کلام کوتاه؛ پیامی بلند

برخی باورهای غلط در دوره قبل از ازدواج

برخی باورهای غلط در دوره قبل ازدواج

یکی از باورهای غلطی که در برخی از بخش های جامعه ما وجود دارد، این است که “اگر فلانی ازدواج کند خوب می‎ شود.” به عبارت دیگر، گاهی اوقات بعضی افراد دچار مشکلاتی هستند، که چاره رهایی را ازدواج می بینند. بالفرض خانمی که قبلاً ازدواج کرده یا آقایی که فکر می کند به طمع ازدواج با خانم متمّکن و متمّولی، اگر خودش را به داشتن موقعیت های بالای اجتماعی و یا تحصیلات عالی معرفی کند، از شرایط موجود خلاصی می یابد. این در حالی است که اگر اساس ازدواج بر دوشیزگی خانم یا اتصّاف به صفتی خاص مانند دکتر و مهندس بودن برای مرد استوار باشد، بدیهی است فریب محسوب می شود و از لحاظ حقوقی از موارد تدلیس است که یکی از جهات فسخ تلقی می شود، و حتی از جنبه کیفری مجازات دارد. بنابراین بهتر است که قبل از ازدواج اولاً: صادقانه رفتار کنیم. ثانیاً: چشم ها رو خوب باز کنیم، چرا که بعد از ازدواج باید چشم ها رو بر عیب‎ها ببندیم. به ویژه اینکه امروزه که عصر گردش اطلاعات و یادگیری دانشِ چگونه زیستن فراهم شده، بهتر است که از ابزارهای روز برای تعمیق آموزه های گوناگون، از جمله دانش حقوقی استفاده کنیم تا به ورطه نابودی سقوط نکنیم.

Related imageاز جمله باورهای غلط دیگر اینکه؛ “ازدواج هندوانه در بسته است.” لیکن واقعیت این است که، اگر با عقلانیت و غلبه بر احساس و نیز چشم باز همراه باشد و متکی به تحقیق و بررسی های کافی شگل گیرد، از آسیب پذیری مصون می ماند و لطمه پذیری آن به حداقل می رسد.
اینک یکی از روشهایی که در ازدواج های امروزی رواج یافته، فرهنگ مشاوره با کارشناسان و روانشناسان است، در حالیکه در دهه های گذشته، جامعه بر این باور غلط پافشاری می‎کرد که افراد سفیه نیاز به مشاوره دارند. لهذا در همین جا جهت کمک به مانایی و پایداری بیشتر زندگی، توصیه به مشاوره با چهره های حقوقی بخصوص آگاهی یافتن از شرایط ضمن عقد نکاح، خالی از لطف نیست. زیرا تشکیل خانواده پدیده ای نیست که با آزمون و خطا جلو برویم، تن به قسمت بدهیم تا ببینیم به چه عاقبتی منجر می شود. لیکن باید اذعان داشت؛ حداقل عوارض آن در فرض جدایی به غیر از احساس شکست در مهمترین رخداد زندگی و ضربه های جبران ناپذیر عاطفی، این است که زوجین اسیر روند پر پیچ و خم دادرسی، که ممکن است سالها بطول انجامد، خواهند شد.
از مسائل دیگر اینکه بین زن و شوهر مرزبندی مالی شدید وجود داشته باشد. زیرا با توجه باینکه محیط خانواده مأمن عشق و محبت و صفاست، از نظر اخلاقی در روابط بین زن و شوهر مرزی وجود ندارد و بعبارت دیگر، من و تویی ها برداشته خواهد شد. به همین جهت، در زندگی زناشوئی باید هر فردی به چنین مهارتی دست پیدا کند که ضمن آشنایی با حقوق خود، در طول زندگی عنصر اخلاق را ترجیح دهد. مثلاً گرچه وظیفه نان آوری در نظام حقوقی ما بر عهده مرد است و حتی زن در اعمال مالکیت بر اموال خود، دارای استقلال مالی است، ولی بجای برخورد انقباضی، انتظار مشارکت وی در ساخت زندگی بهتر و بهتر می رود.
بنابراین آنچه در خوشبختی خانواده بیشتر از قانون موثر می باشد، اخلاق است و زوجین باید با صفا و صمیمیت باهم زندگی کنند و از کمک به یکدیگر و تشریک مساعی در جهت تحکیم روابط عاطفی دریغ نورزند و گذشت و فداکاری داشته باشند، تا کانون خانوادگی را همیشه گرم و سعادتمند نگاهدارند.👩‍❤️‍👩💑💑

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا