کلام کوتاه؛ پیامی بلند

وظایف صندوق تأمین خسارات بدنی

وظایف صندوق تأمین خسارات بدنی ✅✅✅

صندوق تأمین خسارات بدنی جهت پرداخت ديه تصادفات در مواردي مانند اینکه شخص راننده فاقد بيمه نامه يا مقصر باشد و متواري شود، ایجاد شده است و حتي در صورتي كه مهلت بيمه نامه منقضي شده باشد، ديه منجر به فوت یا صدمات بدنی را پرداخت مي كند. این صندوق عمدتاً با این هدف تأسیس شده که در برخی تصادفات که رانندگان به زعم اینکه فاقد گواهينامه يا بيمه نامه هستند، جهت نپرداختن ديه از صحنه پا به فرار مي گذارند، به آنان مساعدت شود.
روش کار این است که، کلیه زیان دیده گان می‎توانند به یکی از شعب بیمه ایران (محل وقوع حادثه-محل رسیدگی به پرونده در محاکم) در سراسر کشور مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند و بیمه ایران پس از بررسی و تکمیل مدارک پرونده را جهت اقدامات بعدی و پرداخت دیات متعلقه مورد حکم مستقیماً به صندوق که مقر آن در تهران می‎باشد ارسال می نماید.صندوق نیز حسب مورد پس از بررسی و کنترل اسناد و اخذ وثیقه های لازم از مقصر حادثه (در صورت وجود) خسارت را در حد دیه قانونی پرداخت و به صورت اقساط از مقصر دریافت می نماید. بدیهی است در صورتیکه حوادث مشمول این ماده قانونی فاقد مقصرین قابل شناسایی یا مجهول المکان براساس اعلام دادگاه باشد، دیات متعلقه بدون وثیقه و تضامین لازم و اجرای اصل جانشینی در وجه زیان دیده گان پرداخت خواهد شد.
نا گفته نماند وظیفه صندوق تامین خسارت بدنی، حمایت از مجرمان و متخلفان نیست، بلکه پرداخت غرامت به بی‌پناهان حوادث رانندگی است. لهذا در تمامی موارد فوق صندوق مطابق روشی که بیان شد نسبت به پرداخت خسارت اقدام و جهت استرداد آنها، متعاقباً حق رجوع به مسبب حادثه را دارد. مضافاً اینکه هرگاه بی‌احتیاطی بی‌مبالاتی عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده وسیله نقلیه موتوری منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می شود. 🚘🚚🚖

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا