حقوق و خانواده

سهم الارث زوجه از عرصه

سهم الارث

سهم الارث زوجه از عرصه

از جمله چرخش هايی که در دهه اخیر به نفع زنان صورت پذيرفت اينکه، در سال ۱۳۸۷ در نتيجه اصلاحاتي که در مواد ۹۴۶ و ۹۴۸ قانون مدني به عمل آمد، ضمن حذف ماده ۹۴۷ تحول بزرگي در موضوع ارث زنان به وجود آمد، بدین صورت که به موجب آن، زوجه که سابق بر آن از سهم الارث عرصة اموال غيرمنقول بي بهره بود، از قيمت زمين هم بهره مند شد. اين تحول، زماني اهميت مي يابد که توجه شود که استقلال مالي زن در نظام حقوقي ما به رسميت شناخته شده است.
Image result for ‫مسکن‬‎
توضيح اين که در قانون قبلي زنان از عرصه ارث نمي بردند و فقط از اعيان شامل آن چيزي که از زمين به چشم مي آيد اعم از بنا، محصول و يا درخت ارث مي بردند، و ليکن از خود زمين بي بهره بودند. با توجه به نظريات مختلفي که در فقه اماميه در موضوع مورد بحث يعني بهره‎مندي يا عدم بهره‎مندي زوجه از اموال غيرمنقول (عين يا قيمت) مطرح است، قانونگذار به بهره مندي زوجه از قيمت عرصه اموال غيرمنقول نيز تمايل پيدا کرد.
بديهي است اولاً: حکم مذکور ناظر به سهم الارثي است که از تاريخ لازم‎الاجرا شدن قانون رخ مي دهد. هم چنين ناظر به مواردي مي باشد که فوت زوج مقدم بر تصويب قانون است و ما ترک هنوز تقسيم نشده است. ثانياً: زوجه در صورت فرزند دار بودن شوهرش يک هشتم، و در فرض فقدان فرزند يک چهارم از اموال منقول و به همين نسبت از قيمت اموال غيرمنقول اعم از عرصه و اعيان ارث مي برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا