کلام کوتاه؛ پیامی بلند

پرسش و پاسخ های کارگری

پرسش و پاسخ های کارگری: ✅❓✅

س: در کارگاههایی که از تعطیل روز پنجشنبه استفاده می کنند و کار موظفی روز پنجشنبه را در روزهای دیگر انجام می دهند در صورت استفاده کارگر از مرخصی استحقاقی خود در یکی از روزهای کاری مدت کسر شده از مرخصی سالانه ایشان چه مقدار خواهد بود؟

ج: در صورت استفاده کارگر از مرخصی استحقاقی خود در یکی از روزهای کاری هفته، مدت کسر شده از مرخصی سالانه برابر یک روز کاری (هفت ساعت بیست دقیقه کار روزانه) به علاوه ساعات کار اضافی مقرر به جای روز پنجشنبه خواهد بود. ⏰

به عنوان مثال چنانچه مقرر شده باشد ساعات کار روزهای دیگر هفته، هر روز یک ساعت و بیست و هشت دقیقه به جای روز پنجشنبه بیشتر باشد، در صورت استفاده از مرخصی استحقاقی میزان آن قابل کسر برای هر روز کاری، برابر با یک روز (هفت ساعت و بیست دقیقه کار روزانه) به علاوه یک ساعت و بیست و هشت دقیقه خواهد بود. 🕰

✅ آیا میدانید که؛ به کارگر اخراجی پس از بازگشت به کار نباید تنَزّلِ شغل داده شود.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رأی وحدت رویه مقرر کرد کارگر اخراجی پس از بازگشت به کار نباید تنزل شغل داده شود.

هیأت عمومی دیوانعدالت اداری، با استناد به مواد ۱۴ ، ۱۷ و ۲۹ قانون کار، تنزل شغل کارگران اخراجی بازگشت داده شده به کار را خلاف قانون دانست و با صدور رأی وحدت رویه مقرر کرد، کارفرمایان حق ندارند کارگران اخراجی را پس از بازگشت به کار، در شغل نازل تر از شغل قبلی به کار گیرند.

توجه: بر خلاف باور عمومی، منظور از کارگر، صرفاً کارهای یدی نیست، بلکه به مهندسی در یک شرکت و پزشکی یا تکنیسین که در بیمارستانی اشتغال دارد، نیز گفته می شود.
📖🖊📖 آیا می‎دانید که:
در قراردادهای پیمانکاری که پیمانکار جهت انجام کار از کارگر استفاده می نماید دو نوع رابطه حقوقی ایجاد می شود ؛
الف: از آنجاییکه بین کارفرما و پیمانکار وجود رابطه تبعیتی وجود ندارد، بنابراین رابطه آنها موضوع مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نبوده و کارفرما تکلیفی به بیمه نمودن پیمانکار ندارد .
ب: نظر باینکه رابطه بین پیمانکار و کارگران شاغل در کارگاه به واسطه وجود رابطه تبعیتی مشمول قانون کار است، پیمانکار (به عنوان کارفرما) مکلف به بیمه نمودن کارکنان شاغل و پرداخت حق بیمه آنها به سازمان تامین اجتماعی می باشد.
در این خصوص ماده ٣٨ قانون تامین اجتماعی، کارفرما را مکلف نموده تا در قراردادی که با پیمانکار منعقد می کند وی را ملزم نماید تا نسبت به بیمه نمودن کارکنان شاغل در کارگاه و پرداخت حق بیمه آنها اقدام نماید و جهت تضمین انجام این تعهد، کارفرما موظف است ٥% از مبلغ بهای کل پیمان را تا ارائه مفاصاحساب تامین اجتماعی نزد خود نگه داشته و از پرداخت آن به پیمانکار خودداری نماید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا