کلام کوتاه؛ پیامی بلند

پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

🔹پرسش: تهیه فیلم و عکس از مکانهای اختصاصی بانوان مانند آرایشگاه، حمام و استخر، اتاق پرو و غیره و انتشار آنها جرم است؟
👇🏻👇🏻👇🏻
✅ پاسخ: بر اساس قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می کنند، تهیه عکس فیلم به تنهایی از این مراکز برای مجرم شدن فرد کافی است، حتی اگر اقدام به توزیع و تکثیر آن نکند.
🔸مرتکب این جرم به دو تا پنج سال حبس و ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم می شود.

پرسش: اگر شخصی فوت کند و فرزندی نداشته باشد اموالش به چه طریق میان طبقات ارث تقسیم می شود؟
👇🏻👇🏻👇🏻
✅ پاسخ: از آنجا که طبقات ارث، به سه طبقه تقسیم میشود در صورت نبود هر طبقه، ارث به طبقه بعدی می رسد. طبق قانون، طبقات ارث عبارتند از طبقه اول: پدر و مادر و اولاد و فرزندان فرزندان، طبقه دوم: اجداد و برادر و خواهر و طبقه سوم: عموها و عمه ها و خاله ها و دایی ها و فرزندان آنها.
بدیهی است در صورت نبود طبقه اول، نوبت به طبقه دوم و بعد از آن به طبقه سوم می رسد و اگر هیچیک از این طبقات وجود نداشته باشد، اموال بدون وارث به نفع دولت ضبط می شود.

🍃🌻 پرسش: شرایط تغییر سن چیست؟
✅ پاسخ: در خصوص تغییر سن در شناسنامه دو فرض متصور است:
یکی اینکه متقاضی مدعی شود اختلاف سن واقعی او با سن مندرج در شناسنامه‌اش بیشتر از پنج سال است، تشخیص و حل اختلاف با كميسيون ۵ نفره تشخيص سن محل صدور شناسنامة صاحب سند خواهد بود. كميسيون مي‌‏تواند در صورت لزوم، صاحب سند را براي معاينه و تعيين سن به پزشكي قانوني معرفي كند و تصميم كميسيون تشخيص سن نيز قابل اعتراض نخواهد بود.
مورد دیگر این است که ادعای اختلاف سن واقعی و سن مندرج در شناسنامه کمتر از ۵ سال باشد که در اینصورت باید به دادگستری رجوع نماید و با رعایت مقررات و تشریفات مربوطه و تقدیم دادخواست طرح دعوا کند.

پرسش: مفهوم قدرالسهم آپارتمان چیست؟
👇🏻👇🏻👇🏻
✅ پاسخ: تعیین میزان قدرالسهم زمین بیشتر در زمان‌هایی مانند ساخت و سازهای جدید و یا تقسیم ارث و میراث، مطرح می‎شود.
منظور از قدرالسهم آپارتمان سهم هر واحد آپارتمانی از زمین اختصاص داده شده به کل مجتمع آپارتمانی است که اصطلاحاً به آن سهم اعیان از عرصه نیز گفته می‌شود.
در این ارتباط باید بدانیم، واحدهایی که دارای متراژ بیشتری هستند از مقدار سهم زیادتری ‌از متراژ زمینی که ملک در آن واقع شده را نصیب خود کرده اند. با این توصیف، هرچقدر مساحت قدرالسهم ملک بیشتر باشد، ملک دارای ارزش بیشتری خواهد بود.🍃🥀

پرسش: چگونه باید قدرالسهم ملک را محاسبه کرد؟
👇🏻👇🏻👇🏻
✅ پاسخ: در محاسبه قدرالسهم آپارتمان مساحت آپارتمان و متراژ زمین در نظر گرفته میشود.
البته مجتمع‌هایی که واحدهای آپارتمانی آن دارای متراژی برابر است، قدرالسهم زمین بر اساس تقسیم متراژ کل ساختمان بر تعداد واحدهای آپارتمانی مساوی می‌شود.

حالت دوم موردی است که واحدهای آپارتمانی یک مجتمع دارای مساحت‌های مساوی نباشند؛ در اینصورت باید نسبت مساحت هر واحد در قدرالسهم آپارتمان لحاظ شود.
پرسش: در صورت بهم خوردن نامزدی، چه هدایایی قابل استرداد است؟
👇🏻👇🏻👇🏻
✅ پاسخ: از نظر قانونی نامزدی تکلیفی از جهت الزام طرفین به ازدواج به‌ وجود نمی‌آورد و حتی نوشتن #مهرنامه های مرسوم که به امضای زوجین آینده و نیز شهود رسیده، ضمانت چنین تعهدی نمی باشد.
لیکن هر یک از نامزدها می‌توانند در صورت برهم خوردن وصلت، هدایایی را که به طرف دیگر داده شده، مطالبه کنند و اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهند بود که عادتاً نگاه داشته می‌شود، مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.
چنانچه عين #هدايا مانند جواهرات، پارچه و لباس موجود باشد، عين قابل مطالبه و استرداد است.
اما چنانچه عين موجود نباشد، صرفاً قيمت هدايايى قابل مطالبه است که عادتاً نگاه داشته مى‌شود. به عنوان مثال، هداياي مصرف‌شدنى که با مصرف عين آن از بين مى‌رود، مانند عطر و گل از شمول اين امر خارج است.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا