کلام کوتاه؛ پیامی بلند

تعریف سرقفلی

 

تعریف سرقفلی ✅✅✅

خیلی اوقات با آگهی ها و تابلوهایی با عبارت “سرقفلی این ملک واگذار می شود” یا “این ملک تجاری به فروش می رسد” روبرو می‎شویم که حسب نیاز و قدرت اقتصادی افراد و بسته به این‎که برای چه شغلی انتخاب شود، مورد خرید و فروش واقع می شود. اما باید توجه نمود روابط قراردادی در املاک تجاری اعم از مغازه یا واحد آپارتمانی که دارای کاربری تجاری است، بر سه محور مالک ملک، مالک سرقفلی و مالک منافع که مستأجر نامیده می شود، دور می زند. با این توصیف هرگاه در یک واحد تجاری بر اثر مرور زمان رونق کسب و کار در حرفه‎ای ایجاد شود، هنگام نقل و انتقال ملک صرف‎نظر از عین یا منافع آن، حقوقی برای ایجادکننده آن از جمله شهرت و در مواردی، برند ایجاد می‎شود که در بازار امروزی دارای ارزش اقتصادی است.

حقوق مذکور تحت موضوع حق کسب و پیشه یا تجارت و نیز عنوان سرقفلی که در واقع دو مفهوم جداگانه است، در قوانین جاری به رسمیت شناخته شده و لیکن مهم ترین قانونی که به این امر اختصاص یافته، قانون روابط مؤجر و مستأجر سال ۱۳۵۶ است. این در حالی است که در قانون روابط مؤجر و مستأجر سال ۱۳۷۶ که بر قرارداد‎های فعلی حاکم است، قانونگذار از مسئله حق کسب و پیشه فاصله گرفته و فقط حق سرقفلی را آن هم با حصول شرایطی به رسمیت شناخته است. 🏢🏦🏯

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا