حقوق و خانواده

آسیب شناسی مهریه های سنگین

مهریه

آسیب شناسی مهریه های سنگین

یکی از نکات مهمی که در تشکیل خانواده باید به آن توجه داشت این است که میزان مهریه، نباید با حکمت آن در تضاد باشد، در غیر این صورت نه تنها عاملی از برای تضمین زندگی، بلکه آفتی از جهت ایجاد تزلزل در نهاد خانواده می گردد.

چنانکه می دانیم حکمت وجود مهریه، ایجاد پیوند عمیق در زندگی آینده و نیز تعدیل روابط زن و مرد است. در واقع مهریه، از آن جا پدید آمد که در متن خلقت، نقش هر یک از زن و مرد، مغایر نقش دیگری است. مرد، در مقابل غریزه، از زن ناتوان تر است. این ویژگی، همواره به زن فرصت داده است که دنبال مرد نرود و زود تسلیم او نشود. برعکس، مرد را وادار کرده است که به زن، اظهار نیاز کند و برای جلب رضای او اقدام نماید. یکی از آن اقدامات، این بوده که مرد برای جلب رضای همسر و به احترام موافقت او، هدیه ای نثار او می کرده است.

مهریه ی متعارف، با حیا و عفاف زن نیز، هم ریشه است، زیرا زن به الهام فطری دریافته است که عزت و احترام او به این است که خود را رایگان در اختیار مرد قرار ندهد. به همین جهت قرآن کریم، با لطافت و ظرافت بی نظیر تعبیر به صداق نموده است.

بنابراین مهریه، باید حقیقتاً مفهوم هدیه را تداعی کند، و عامل داد و ستد و گروگان گیری نگردد. از این رو، سنگینی مهریه، نشانه شوربختی زن، و سبکی آن، نشانه برکت زن شناخته شده است.

Image result for ‫مهریه متعارف‬‎

بنا به منابع معتبر دینی از ديگر ويژگي‌هاي زن شايسته،‌ اندك بودن ميزان مهريه وي عنوان شده است. ترديدي  نیست كه مهر ‌اندك و سبك، پسنديده و مورد سفارش اسلام است. از سوي ديگر بر خلاف باور برخی، مهريه سنگين به جاي آنکه عمل به دستور قرآن و باعث بركت ازدواج شود، موجب شومي و زمينه‌ساز عداوت و دشمنی بين همسران و خانواده‌هاي آنان است.

بنابراین با رد اين تصور كه مهريه زن پس از طلاق مانع استيصال و پريشاني او مي‌گردد، آمار پرونده های دادگاههای خانواده نشان مي‌دهد اکثر بانواني كه به علت اختلافات خانوادگي به اجراي مهريه خود اقدام كرده‌اند، عملاً با ناتوانی همسران در پرداخت یکجای آن مواجه اند (که در اصطلاح اعسار لقب داره) و با توجه باینکه وصول و اجرای آن از محل خانه، وسایل زندگی و ابزار کار ممکن نیست، لذا با افتادن به چرخه تقسیط بلند مدت، موضوع به سرخوردگی آنها منتهی و نهايتاً با بذل و بخشش مهريه در قالب طلاق خلع، مبادرت به جدایی كرده‌اند.

واقعیت این است که هر مردی نیاز به همسری دارد که بتواند در کنار او احساس شادابی و نشاط داشته و ضمن اشباع حس غریزی و عاطفی یکدیگر، خانه و کاشانه او محیطی تلطیف شده در جهت حفظ آرامش روانی باشد. متقابلاً، هر زنی در زندگی خود به داشتن همسری می اندیشد که بعنوان تکیه گاهی مطمئن، عمود خیمه او بوده و از چنان استواری و استحکامی برخوردار باشد که در فراز و فرود های روزگار پا بر جا بماند.

بنابراین چنانچه هنگام همسر گزینی نیازهای ذاتی و فطری فوق ملحوظ شود، صرفنظر از اینکه حس باهم بودن را حاصل می کند، گریزی از برای رفع تنهایی و دفع آفتی است که همواره از انسان سلب آرامش می کند. با این توصیف بر خلاف باور برخی که تصور می کنند مهریه های بالا عامل بقاء و تضمین زندگی است، باید اذعان داشت مانایی و جاودانگی در زندگی هنگامی حاصل می شود که هدف از ازدواج تحصیل اخلاق و معنویت تلقی شده، تا برآیند آن حفظ صفا و محبت و التزام به وفاداری در این پیمان مقدس گردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا