کلام کوتاه؛ پیامی بلند

اسقاط حق فسخ در معاملات بزرگ

اسقاط حق فسخ در معاملات بزرگ✅✅ ✅

 

علیرغم اینکه حق فسخ با حصول شرایطی در کلیه معاملات، جاری و ساری است، لیکن در خصوص معاملات ملکی با توجه به ترقی و تنزل قیمت آنها در بازار مسکن و با هدف جلوگیری از باصطلاح دبّه کردن یکی از طرفین معامله، در تمامی قراردادهای چاپی که در بنگاههای مشاور املاک تنظیم می‌شود، بندی گنجانده شده مبنی بر «اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش». اما اکنون این سؤال مطرح است که معنی “اسقاط کافه خیارات” چیست؟

⌛ در پاسخ باید گفت؛ برخی از قراردادها مانند عقد بیع (یعنی خرید و فروش)، اجاره، صلح و نکاح از جمله عقودی هستند که پس از آن طرفین حق برهم زدن آنرا ندارند، مگر بواسطه یک دلیل قانونی یا اختیاری که در قرارداد برای فسخ معامله به آنها داده شده است. به این اختیار فسخ معامله که برخی از آنها توسط قانون به طرفین معامله داده شده یا در ضمن قرارداد به نفع طرفین شرط شده، در اصطلاح حقوقی، «خیار» می‌گویند.
در واقع، در قراردادهای فوق، اصل بر این است که وقتی قراردادی منعقد می‌شود، طرفین به آن ملتزم بوده و در هیچ‌شرایطی نمیتوانند آن را زیرپا بگذارند، مگر این‌که صاحب حق فسخ، یا همان «خیار» باشند.

اینک در معنای اسقاط کافه خیارات باید گفت: اسقاط یعنی ساقط کردن و از بین بردن؛ کافَه هم یعنی همه و تمام؛ خیارات هم که یعنی اختیار فسخی که در معاملات قطعی شده، برای ما وجود دارد. بنابراین با امضای بند «اسقاط کافه خیارات» تمام اختیارات فسخی را که قانون یا توافق برای طرفین در معاملات گذاشته‌، از بین می رود و بدینوسیله طرفین متعهد می‌شوندکه تحت هیچ شرایطی قرارداد را فسخ نکنند.
به عبارت دیگر، این شرط به معنی جلوگیری از دبه کردن های بعدی طرفین معامله است.
در عین حال باید بدانیم؛ بر حسب شرایط هر معامله ای، اعم از سنگین و غیر سنگین، طرفین میتوانند به میل خود موارد اسقاط خیارات را تغییر دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا