کلام کوتاه؛ پیامی بلند

اهمیت آگاهی حقوقی در معاملات و قراردادها (قابل توجه بنگاههای مشاورین املاک)

اهمیت آگاهی حقوقی در معاملات و قراردادها ✅✅✅

 

🔸از دید عمومی، هرگاه فردی به بنگاه مشاور املاک می رود و یا در دفترخانه ای جهت انجام معاملات رسمی از قبیل خرید و فروشِ مسکن و مستغلات، خودرو و هم‎چنین واگذاری سرقفلی مغازه ها اقدام به تنظیم سندی می کند، پای آگاهی حقوقی به وسط می آید.
🔸لیکن اگر از زاویه دقیق تری بنگریم، خواهیم یافت دایره حقوقِ قراردادها از گستردگی بسیار بیشتری برخوردار است، به‎طوریکه کلیه تعهدات اعم از کتبی و شفاهی و نیز روابطی که در زندگی روزمره با آن مواجهیم، موضوع حوزه مذکور است. به‎طور مثال صرفنظر از خرید و فروش ارزاق روزانه مثل کالای موجود در مغازه و سوپر مارکت‎ها و بهره‎گیری از خدمات بانکی ، اموری مانند تعمیر خودرو و لوازم منزل، خشکشویی، بهداشت و درمان و ده ها و صد ها تعاملات با دیگران بدون این‎که توجه کنیم دست به ایجاد یک رابطه حقوقی زده‎ایم که در فرض اختلاف و هنگام رجوع به قانون، از آثار آن مطلع خواهیم شد.

🔸مثال‎های دیگر هنگامی است که به مسافرت می‎رویم که با صدور بلیط کلیه شرایط ضمن قرارداد از قبیل حق کنسل کردن (باصطلاح حقوقی فسخ) سفر، میزان بار مجاز، چگونگی بیمه و پرداخت خسارات احتمالی، نرخ کرایه خردسال و غیره در آن درج شده است. و یا به کتابخانه‎ایی می‎رویم و اقدام به قرض و یا امانت کتاب و مجله‎ای می‎کنیم و هم‎چنین در همزیستی با همسایگان به ‎خصوص در مناسبت‎ها چنا‎چه مرسوم است ظروفی را به یکدیگر عاریه می‎دهیم، یعنی بدون این‎که ما به‎الازایی دریافت کنیم در اختیار آن‎ها می‎گذاریم.
🔸همین طور اگر خودرویی را با راننده یا بدون راننده جهت حمل عروس و داماد اجاره می‎کنیم از فرمول مذکور بهره جسته‎ایم. هم‎چنین هنگامی که یکدستگاه تاکسی دربست کرایه می‎کنیم، به مانند مثال‎های فوق دست به اجاره اشیاء (خودرو) و اشخاص (راننده) زده‎ایم.
🔸در عرصه‎های دیگر اگر از مقصد خانه تا محل کار سوار تاکسی خطی می‎شویم، اگر‎ ‎بلحاظ تأخیر در حرکت اقدام به فسخ آن کنیم بدون این‎که بدانیم، در چارچوب حقوق تعهدات پا به عرصه ای گذاشته ایم که به عنوان یکی از حوزه های مهم علم حقوق تلقی می شود.

🔸از سوی دیگر خیلی اوقات، درگیر مراسم هایی مانند میزبانی جشن هایی مانند عقد و عروسی ها و گاهی سوگواری هایی هستیم که تعداد ظروف به حدی نیست که پاسخگوی پذیرایی از مهمانها باشد. بطور معمول اگر اقدام به خرید بخشی از آنها که در مناسبت های بعدی بکار می آید، بکنیم بدیهی است که مشمول احکام خرید و فروش خواهد شد. اگر وسائلی مانند گازِ خوراک پزی را از همسایه ها بگیریم در اصطلاح حقوقی عاریه لقب دارد.

🔸لیکن چنانچه اقدام به سفارش تعداد قابل توجهی میز و صندلی کنیم، در اصطلاح عموم کرایه کرده ایم که در حقوق به این نوع قرارداد ها اجاره اشیاء گفته می شود. حتی ممکن است مبالغ تامین هزینه های مذکور را از فردی بعنوان قرض گرفته باشیم و بعضاً در قالب عقد جعاله به بانکها مراجعه کنیم، که مهم ترین مباحث قانون مدنی به این حوزه ها اختصاص دارد.

🔸در مجموع از مثال‎های فوق چنین بدست می‎آید که حق و تکلیف دو مفهومی هستند که به‎طور غالب، در برابر هم قرار می‎گیرند و رابطه آن دو رابطه تلازم است یعنی هرجا برای کسی بر عهده دیگری حقی ثابت شود، آن دیگری در قبال آن حق، تکلیف دارد که وظیفه‎ای را نسبت به صاحب حق انجام دهد.

جهت اطلاعات بیشتر به مقالات ما در زیر مجموعه “حقوق و اقتصاد” مراجعه کنید.👇

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا