کلام کوتاه؛ پیامی بلند

سؤالات حقوقی پیرامون حوادث رانندگی

سؤالات حقوقی پیرامون حوادث رانندگی ✅✅✅

🔍پرسش: رانندگي بدون گواهينامه چه مجازاتي دارد؟

پاسخ: براي مرتبه اول به حبس تا دو ماه يا جزاي نقدي تا يک ميليون ريال و يا هر دو مجازات محکوم مي شود و اگر اين عمل را تکرار کند به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

🔍پرسش: در صورتيکه رانندگي بدون گواهينامه منجر به قتل شود چه آثاري دارد؟

پاسخ: در اينصورت تغييري در ذات جرم قتل غيرعمد ناشي از تخلفات رانندگي، ايجاد نمي شود و به هر حال قتل مذکور، قتل شبه عمد و مشمول قانون مجازات اسلامي (بخش تعزيرات) است. زيرا در رانندگي بدون پروانه منجر به قتل نيز، قصد نتيجه يا همان قصد قتل مفقود است. اما مرتکب علاوه بر پرداخت ديه کامل مرد يا زن به حبس ناشي از قتل غير عمد موضوع قانون مذکور محکوم و مکلف به پرداخت جزاي نقدي نيز مي باشد. ⚖

پرسش: هنگامی‎که هر دو راننده مقصر باشند، خسارت و دیه چگونه محاسبه میشود؟ ✅✅✅

پاسخ: برخی اوقات در حادثه رانندگی بین دو وسیله نقلیه هر دو راننده مقصر تشخیص داده می شوند برای مثال راننده الف ۳۰ درصد و راننده ب ۷۰ درصد مقصر هستند. یا اینکه هر یک ۵۰ درصد در وقوع حادثه نقش دارند.

حال این سؤال پیش می آید که در این گونه موارد نحوه محاسبه دیه و یا خسارت وارده به اتومبیل ها بر مبنای میزان تقصیر هر یک از دو راننده محاسبه می شود و یا بالمناصفه است؟
در پاسخ باید گفت: در مورد خسارات وارده به اتومبیل ها هر یک از راننده ها مسئول نصف خسارت وارده به اتومبیل طرف مقابل است، خواه درصد تقصیر آن دو در تصادف مساوی باشد (پنجاه، پنجاه) خواه مساوی نباشد (مانند مثال ۳۰ به ۷۰) از این رو در این گونه موارد مسئولیت هر کدام از رانندگان پرداخت نصف خسارت وسیله نقلیه دیگری است.
در خصوص دیه نیز با توجه به ماده ۵۲۸ قانون مجازات اسلامی، هر دو راننده مسئول نصف دیه می باشند. 🚘🚔🚖

🔸پرسش: اینجانب در یک حادثه رانندگی که البته برخورد با گاردیل جاده بوده مصدوم شدم و از ناحیه ساق پا و زانو دچار شکستگی شده و تحت درمان قرار گرفتم. آیا می توانم از بیمه سرنشین استفاده نمایم، ضمن اینکه خودم راننده بودم. لطفا اگر پاسخ مثبت است مراحل آن را جهت اینجانب بیان فرمایید.

🔻پاسخ: در صورتیکه پوشش سرنشین را در بیمه نامه خود خریداری نموده باشید، می توانید با مراجعه به شعب خسارتی به شرکت بیمه مراجعه کنید. ☂️✍️☂️

یادآوری: همراه داشتن کروکی، مدارک بیمارستانی و پزشکی قانونی، بیمه نامه و سایر مدارک برای تشکیل پرونده دریافت خسارت الزامی است.

بهتر است بدانیم: ✅✅✅
✍️ يکي از موضوعات مورد بحث در حوزه مسایل کیفری، نحوه مطالبه ضرر و زياني است که به واسطه ارتکاب جرم به وجود مي آيد.

فرض کنیم در یک حادثه رانندگي شخصی دچار آسيب بدني شود و علاوه بر آن به خودروي وی نيز خسارت وارد گردد. در اينجا سؤال هایی پیش می آید. برای مثال آيا دادگاه علاوه بر کيفر مقصر و الزام او به پرداخت ديه، به خسارت خودرو و تأمين منافعي که شخص مصدوم به واسطه حادثه متحمل شده و پرداخت منافع حتمی (و نه فرضی) حکم حواهد داد؟

اگر پاسخ مثبت است چگونه و با چه روشی؟ حال اگر شخص مقصر نیز فوت کرده باشد، آیا می توان این خسارت ها را از ورثه او مطالبه کرد؟ نقش بیمه در این حالت چه می باشد؟

پاسخ های لازم را در سایت ما تحت عنوان “حقوق و ترافیک”می توان یافت.

پرسش: مسئولیت مالک اتومبیل هنگام تصادف رانندگی، چیست؟ ✅✅✅
پاسخ: قانونگذار برای اشخاصی که بدون گواهینامه رانندگی می کنند مجازاتهایی چون حبس، جزای نقدی، محرومیت از رانندگی برای مدتی و … در نظر گرفته است که با توجه به شرایط و اوضاع و احوال و نوع حادثه و… برای مرتکب این جرم توسط قاضی مجازات تعیین می شود.

اما این سؤال مطرح می شود که مالک اتومبیل که هدایت آن را به شخص بدون گواهینامه رانندگی سپرده، تا چه اندازه مسئولیت دارد. فرض کنید با علم و اطلاع از اینکه فرزندش فاقد گواهینامه رانندگی است، خودروی خودش را در اختیار او می گذارد. در این حالت پرسشی که پیش می آید اینکه؛ اگر فرزند این شخص مرتکب قتل یا صدمه مالی به دیگری شود مالک اتومبیل چه مسئولیتی دارد؟

پاسخ اجمالی اینکه پدر در این فرض مسئولیتی ندارد، لیکن تفصیل آن، در  زیر مجموعه “حقوق و ترافیک” در همین سایت جستجو کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا