حقوق و فرهنگ

سه دسته کتاب خواندن

کتابخوانی

📚سه دسته کتاب خواندن

 

🔸امروزه ما سه دسته کتاب‌ خواندن داریم:

🔹دسته اول، به ضرورت معاش کتاب می‌خوانیم. یعنی برای ادامه زندگی و برخورداری از استقلال نیاز به درآمد داریم تا زندگی‌مان، هم به لحاظ کمّی استمرار پیدا کند و هم به لحاظ اخلاقی ما را تبدیل به انسان مستقل کند. من برای درآمد نیاز به شغل و حرفه دارم و برای شغل و حرفه باید در علم، فن یا هنری متخصص شوم تا بتوانم شغل و حرفه‌ای داشته باشم.

حال برای این تخصصم باید کتاب‌های مربوط به آن را مطالعه کنم. گریزی از این نوع کتاب‌ خواندن نیست و در کشور ما هم زیاد مطالعه می‌شود. مسلماً در گروه‌ کشور های موجود این نوع دوم و سوم کتابخوانی است که آنها را از نظر میزان مطالعه متمایز می‌کند.

🔹دسته دوم کتاب‌هایی است که صرفاً برای اشباع حس کنجکاوی خوانده می‌شود. چرا که هر کدام از خواسته‌های ما ارضاء شود، از زندگی لذت می‌بریم.

در این ارتباط یکی از کنجکاوی‌ها، کنجکاوی‌های علمی است. کنجکاوی‌های علمی می‌تواند در موضوع تاریخ، مردم شناسی یا موضوعات دیگر باشد. بسته به‌ عوامل مختلف که شخصیت ما را تشکیل می‌دهد، نتیجه آن بین افراد متفاوتند. زیرا عوامل وراثتی، تربیت خانوادگی، سن، تجارب ذهنی است، شخصیت ما را می‌سازد و این موضوع کنجکاوی افراد را باهم متفاوت می‌کند. این نوع کتاب‌خواندن هم کم و بیش در زندگی ما ایرانی‌ها هست اما نه به نسبت کتاب‌های دسته اول.

🔹دسته سوم کتاب‌هایی هستند که به ما هنر زندگی می‌آموزد. چرا که هنر زندگی هنر بسیار پیچیده‌‌ای‌است.

همه می دانیم که قبل از رانندگی اخذ گواهینامه لازم است…

اما برخی به مهارت با موتور و بعضی با خودرو، لیکن عده ای هم با اخذ گواهینامه پایه یک با اتوبوس، به چنان درجه ای از قدرت رسیده اند که می توانند سیستم های دو کابین تندرو را بخوبی هدایت کنند. برخی هم در کسوت خلبان هواپیماهای جنگنده نظامی به قلب دشمن نفوذ می‎کنند.

نقش کتاب هم در زندگی همین است و در کنار کسب تجربه از بزرگان، می‎تواند ما را به اوج برساند. بدیهی است که اگر بخواهیم همانند عقاب به بالای ابر ها رخنه کنیم، باید همواره به ارتقاء ظرفیت های خود بپردازیم.

به ویژه امروزه با ظهور تکنولوژی فناوری اطلاعات، انتقال آخرین یافته های بشری تسهیل گردیده باید دائماً با دو بال مطالعه و مشاوره به مهارت آموزی بیشت ر و بیشتر بپردازیم.

در اینصورت است که می توان در آینده در انتظار برداشت هایی شد، که امروز می‎کاریم…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا