کلام کوتاه؛ پیامی بلند

شرايط زن در فرض عدم توانايي مرد در پرداخت مهريه

اعسار و تقسیط مهریه

شرايط زن در فرض عدم توانايي مرد در پرداخت مهريه

در فرضی که مهریه عندالمطالبه باشد در صورت مطالبه، از ضمانت اجرای قانونی برخوردار است. البته حسب مقررات جاری، اگر میزان آن تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی و یا معادل این مقدار سکه باشد. بدیهی است در صورتیکه شوهر از پرداخت آن امتناع کند، بر اساس ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، امکان بازداشت وی به درخواست زن، وجود داردلیکن در این شرایط، مرد میتواند با ادعاي اعسار یعنی عدم توانايي در پرداخت، به صورت اقساطي از عهدۀ دين خود برآيد.

از سوی دیگر، چنانکه میدانیم اجراي حکم از محل مستثنيات دين، شامل منزل مسکوني، وسايل و ابزار کسب و کار، تلفن مورد نياز شوهر و مبلغ وديعه برای اجاره، در بعضي موارد ممکن نيست. لذا هرگاه مرد به دليل ناکافي بودن دارايي يا عدم دسترسي به مال خود قادر به اداي دين خود نباشد، مُعسر شناخته ميشود.

مرجع صالحه

مرجع صالح برای رسيدگي به دعواي اعسار، همان دادگاهي است كه به دعواي طلاق رسيدگي میکند. بنابراين اگر مرد قادر به پرداخت يكجاي مهريه همسر خود نباشد، میتواند با دادن دادخواست اعسار، تقسیط كل مهريه را درخواست کند. بدیهی است، پس از اثبات عدم توانايي، توسط قاضي حكم اعسار از پرداخت يكباره در دادگاه صادر ميشود.

بگذریم که برخي مردان با سوء استفاده از قانون اعسار و با تقلب از اظهار واقعي اموال خود، موجب صدور حکم تقسيط مهريه ميگردند. لهذا به علت بالا بودن برخي مهريهها چه بسا وصول آن مادام العمر به طول انجامد.

رويه جاري هم بر اين استوار است که بعضاً احکام صادره دادگاه ها پانزده سکه پيش و يک سکه در هر سه ماه است. لذا بايد در نظر گرفت در موارديکه وجه مهريه بالاست، زن با چه مشکلاتي دست به گريبان خواهد شد. در حاليکه اگر مهريه ميزان معقول و متعارفي باشد، مرد به تسويه زود هنگام آن راغب تر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا