حقوق و فرهنگ

قسمتی از یک پرونده واقعی

ارتکاب جرایم مختلف سایبری!

مقدمه: بی‌تردید به‌دلیل پیچیدگی بسیار زیاد جرایم رایانه‌ای پیدا کردن مرتکب جرایم سایبری کار چندان راحتی نیست… در پرونده امروز به بررسی جرایم فضای مجازی می‌پردازیم که خوشبختانه مرتکب جرم شناسایی و محکوم گردید. برای پی‌بردن به قضیه پرونده، داستان کوتاه زیر را مطالعه بفرمایید…

ماجرا در مورد جرایم فضای مجازی است که از پیچیدگی خاصی برخوردار است و رسیدگی به آن چندان سهل و آسان نیست. عمده علت آن نیز به علت ردیابی مرتکب جرم است که کار راحتی هم نمی‌باشد. البته در این داستان از بخت و اقبال بلند شاکی پرونده، مرتکب جرم شناسایی شده و مجازاتش را هم تعیین نمودند…

آقای تیرگرزاده ساکن کاناداست که با یکی از اقوام مادری‌اش اختلافات شدید خانوادگی داشتند. راستش ابتدا سپیده وعده

ازدواج به آقای تیرگرزاده داده بود که متاسفانه به‌دلیل ورود آقای دیگری در زندگی سپیده قرار ازدواج با آقای تیرگرزاده را فراموش کرد. آقای تیرگرزاده هم به‌خاطر دوری و ندیدن سپیده از ایران خارج شد و به کانادا عزیمت کرد و بعد اقدام به طراحی نقشه‌ای برای انتقام‌گیری نمود.

یکی از ویژگی‌های سپیده و شاید بتوان گفت سرگرمی‌اش این بود که در شبکه‌های مجازی فعالیت بسیار زیادی داشت و تب حضور در عرصه مجازی او را هم فراگرفته بود. غافل از آنکه استفاده از هر قابلیت جدیدی نیازمند رعایت اصول و قواعد مختص آنست… او هم به دلیل همین عدم مهارت و علم کافی در نحوه استفاده از شبکه‌های مجازی قربانی یکسری جرایم رایانه‌ای شده بود… ایمیل سپیده توسط آقای تیرگرزاده هک شده‌ بود که این عمل دسترسی غیرمجاز به ایمیل دیگری است و طبق ماده ۷۲۹ قانون تعزیرات (قانون جرایم رایانه‌ای) جرم است. بالاخره ایمیل هر شخصی رمزی دارد که اگر بدون اجازه و رضایت او این رمز هک و فردی وارد ایمیل دیگری شود، جرم دسترسی غیرمجاز می‌باشد.

جرم بعدی که آقای تیرگرزاده مرتکب شده، جعل رایانه‌ای است. این جرم در ماده ۷۳۴ قانون تعزیرات آمده و در بند اول آن گفته‌است اگر کسی بدون رضایت فرد (سپیده)، داده‌های قابل استنادی را ایجاد‌کند (مثل صفحه فیس‌بوک قلابی) مرتکب جرم جعل رایانه‌ای شده است. هم‌چنین آقای تیرگرزاده به همین‌جرایم هم اکتفا نکرده و با انتشار تصاویر نامناسب و زشت از سپیده، به او توهین کرده بود… بعد هم وقوع جرایم نامشروع را به سپیده نسبت داده بود که افترای قولی است؛ یعنی اینکه کسی به دیگری ارتکاب جرمی را نسبت دهد و نتواند ارتکاب جرم توسط آن شخص را اثبات نماید(ماده ۶۹۷ قانون تعزیرات). توهین آقای تیرگرزاده به سپیده هم کاملاً مبتنی بر مواد ۶۰۷ و ۶۰۸ قانون تعزیرات محرز بود. این جرایم در دادگاه محرز شد و حکم به ارتکاب تمام این جرایم علیه آقای تیرگرزاده صادر گردید.

به نقل از: سایت آموزشی مهداد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا