کلام کوتاه؛ پیامی بلند

مفهوم وکالت کاری و وکالت نقل و انتقال

مفهوم وکالت کاری و وکالت نقل و انتقال ✅✅✅

بسیاری اوقات در روابط اجتماعی به لحاظ سفر و یا دوری از وطن، کهولت و پیری، جهت مراجعه به بانکها و ادارات و سازمانهای دولتی و نیز مراجع عمومی مانند شهرداریها (مثلاً اخذ جواز توسط سازنده ای)، ضرورت دارد که از ظرفیت های قانونی وکالت کاری بهره گیری شود.
از جمله مصادیق دیگر، فرض کنیم بازماندگان متوفی بخواهند جهت انجام امور اداري و مالياتي مربوط به ارث به يکي از وراث اعطاء اختيار کنند.
نکته مهم؛ 🔸در چنین وکالتنامه هایی باید تصریح شود که امر وکالت فقط شامل امور اداري مانند اخذ مفاصا حساب مالياتي، شهرداری و سایر ادارات دولتی مانند ثبت، است. در واقع، بر اساس متن این وکالتنامه، وکیل صرفاً اختیار انجام امور اداری در موضوع وکالت را اخذ نموده لیکن اختیار نقل و انتقال اموال را ندارد. در همین جا ممکن است وکیل با داشتن حق مراجعه به واحدهای قضایی اقدام به ثبت و ضبط اموال بجای مانده از متوفی (مهر و موم ترکه) کند. لیکن جهت مراجعه به دادگستری، باید بدانیم که وکیل کاری مستقیماً اجازه چنین کاری ندارد بلکه باید با قید عبارت ” با حق توکیل به غیر” چنین اختیاری را به وکیل دادگستری اعطا نماید.🏨🏥🏩

مفهوم وکالت نقل و انتقال ✅✅✅
این وکالت شامل آن دسته از معاملاتی مانند آپارتمان، زمین، سرقفلی مغازه و مستغلات و هم چنین خودرو می شود که خرید و فروش آنها بدواً در قالب تنظیم بیع نامه های عادی و یا رسمی شکل می گیرد. لیکن جهت انجام تشریفات عقد شامل اخذ مفاصا حسابهای شهرداری و دارایی و النهایه صدور سند رسمی، وکالتی حاوی کلیه اختیارات اعم از کاری و نیز حق نقل و انتقال اعطاء می شود، بطوریکه موکل (فروشنده) را بی نیاز از حضور در مراجع مذکور در مراحل انتقال سند می کند. بنابراین وکيل (خریدار) اختيار هر گونه نقل و انتقال اموال اعم از خرید و فروش به هر مبلغ و به هر شخص و لو به خود را دارد.
در این راستا یکی از موارد معمول، انتقال رسمی سرقفلی مغازه هاست که در قالب تنظیم چنین وکالتنامه هایی صورت می پذیرد و بیشتر ناظر به مصادیق قانون روابط موجر و مستاحر سال ۵۶ است که مالك، محل تجاري را اجاره مي‌دهد و در عين حال سرقفلي آنجا را به ميزان ارزش زمان عقد اجاره به مستاجر واگذار مي‌کند‌‌. در اين حالت ميان طرفين، دو عقد بسته مي‌شود: يكي عقد اجاره براي تمليك منفعت محل در مقابل اجاره‌بهای معين و ديگري انتقال سرقفلي بصورت وکالتی. 🚚

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا