حقوق و خانواده

لقاح مصنوعی و تسهیل تغییر جنسیت

لقاح مصنوعی

لقاح مصنوعی و تسهیل تغییر جنسیت

از آن جاييکه يکي از اهداف ازدواج و تشکيل خانواده، بقاي نسل است و مشکل نازايي از جمله معضلاتي است که زوج هاي جوان ضمن پايبندي به يکديگر، تمايل به حل آن دارند، لذا لقاح مصنوعي يکي از راهکارهايي است که در نظام حقوقي ما با حصول شرايطي به رسميت شناخته شده و احکام نسب نيز در خصوص آن جاري و ساري است.

اين امر در شرايطي که برخي از زنان يا شوهران به دلايل گوناگون توانايي باروري را نداشته باشند، به پذيرش يک کودک به عنوان فرزندخواندگي تعميم يافته، و با تمهيداتي قانوني امروزه وصول به اين مقصود براي مزدوجين سهل تر از گذشته شده، و حتي دامنه آن به دختران مجرد با حصول شرايطي، سرايت داده شده است.

به علاوه در سايه علم پزشکي، قابليت تغيير جنسيت اشخاص ميسر شده و تغيير علائم و مميزي جنسيتي ممکن گرديده و در حال حاضر پزشکان قادرند علائم و نشانه هاي جنس مخالف را در بيمار قرار دهند.

Image result for ‫لقاح مصنوعی‬‎

اينک هم دوش اين تحولات و از آنجايي که دو موضوع لقاح مصنوعي و تغيير جنسيت بر مسائلي از قبيل نفقه زوجه و فرزندان، عدّه، ولايت، سرپرستي و حضانت کودکان، عناوين و نسبت هاي خانوادگي و ارث نيز تأثير دارد، در قانون حمايت خانواده دعاوي ناشي از اين موارد نيز در صلاحيت دادگاه هاي خانواده قرار گرفته است.

هم چنين بنا به قانون حمايت از کودکان، اعطاي سرپرستي چنين کودکاني به خانواده هاي متقاضي که واجد شرايط قانوني هستند، بلامانع مي باشد. هم چنين دختران و زنان بدون شوهر داراي حداقل سي سال سن که از موقعيت و جايگاه مطلوب اقتصادي و اجتماعي برخوردارند، اما به هر علت ازدواج نکرده‌اند، در اولويت بعدي دريافت فرزند خوانده قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا