کلام کوتاه؛ پیامی بلند

نکاتی چند جهت طرح شکایت کیفری

نکاتی چند جهت طرح شکایت کیفری ✅✅✅

 

دعاوی در يك دسته‎بندی كلی به دو نوع حقوقی و كيفری تقسيم می‌شوند. دعاوی حقوقی شامل مطالبۀ خسارت، الزام به تنظيم سند رسمی املاك، مطالبۀ اجاره‌بها و اجرت‌المثل املاك می‎شود. لیکن دعاوی كيفری شامل هر فعل یا ترک فعلی میشود که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده باشد مانند خيانت در امانت، كلاهبرداری، جعل، قتل، ضرب و شتم و تخريب اموال، که ذیلاً به عناصر و اجزاء آن اشاره می‎شود.

در پاره‎ای اوقات بعضی از خواسته‌ها ماهيتی دوگانه دارند بدين‎صورت كه هم می‌توانند موضوع دعوی كيفری قرار بگيرند و هم حقوقی مانند ترك انفاق (عدم پرداخت نفقه توسط زوج) و چك بی‌محل از جمله مهم‌ترين اين موارد هستند. 📚⛔📚

البته برای طرح شکایت باید ابتدا به دادسرا و در صورت تعطیلی در مواردی که فوریت دارد یا جرم مشهود است، به نیروی انتظامی مراجعه کرد. البته باید به کلانتری یا دادسرایی مراجعه شود که جرم در حوزه آن واقع شده باشد. بر خلاف دعوای حقوقی که خواهان باید دادخواست با تمام تشریفات و شرایط آن تکمیل کند، برای طرح دعوای کیفری شاکی نمونه ای ذیلاً ارائه می شود. در هر صورت لازم است در شکواییه حداقل‌هایی به شرح زیر رعایت شود:

الف – نام، نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاکی.
ب – موضوع شکایت و ذکر تاریخ و محل وقوع جرم.
ج – ضرر و زیان مالی که به مدعی وارد شده و مورد مطالبه است.
د – مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان.
ه- ادله و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعین در صورت امکان.

✍ نکته‌ای که باید توجه داشت اینکه، مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، قضات و ضابطان دادگستری موظفند شکایت کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول کنند. شکایت شفاهی در صورت مجلس قید می‌شود و به امضای شاکی می‌رسد، اگر شاکی نتواند امضا کند یا سواد نداشته باشد، مراتب در صورت‎مجلس قید و انطباق شکایت شفاهی با مندرجات صورت‌جلسه تصدیق می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا