کلام کوتاه؛ پیامی بلند

پاسخ به سؤالات متداول

پاسخ به سؤالات واصله

پرسش: اگر مردی برای فرار از پرداخت مهریه ، اموالش را به نام دیگران زد، تکلیف چیست؟

✅ پاسخ: به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ١٣٩٤ :
انتقال مال به دیگری به هر نحو بوسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکومٌ‌به یا هر دو مجازات می‌شود؛
و در صورتی که منتقلٌ‌الیه نیز با علم به موضوع اقدام کرده باشد در حکم شریک جرم است.
در این صورت عین آن مال و در صورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال‌گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم‌ٌبه از محل آن استیفاء خواهد شد.

پرسش: همسرم يكسال‌ و نيم است كه قهر كرده و به منزل خواهرش رفته است، بفرمایید چه کنم؟
پاسخ: شما می توانید دادخواست الزام همسرتان را به تمکین از دادگاه خانواده بخواهید.

پرسش: قصد خرید ملکی را داریم که یکی از ورثه خارج از کشور می باشد آیا بدون حضور ایشان این معامله قانونی است یا خیر؟
پاسخ: ورثه ای که خارج از کشوراست و حضور ندارد می تواند از طریق دادن وکالت به دیگری سهم خود را بفروشد در غیر اینصورت معامله فقط نسبت به ورثه حاضر امکان پذیر می باشد و معامله حاضرین نسبت به سهم خودشان از شش دانگ ملک معتبر است و فروش سهم ورثه غیر حاضر، قانونی نیست.

س- خانه اي را طي چند فقره چك به شخصي فروختيم كه دو فقره از چك ها برگشت خورده است و ده روز ديگر وقت محضر ماست آيا مي‌توانيم اين معامله را فسخ كنيم ؟

ج- در صورتی می توانید معامله را فسخ کنید که در قرارداد تنظیمی حق فسخ برای شما در صورت برگشت چک قرارداده شده باشد. والاّ فقط موضوع چک ها قابل پیگیری حقوقی است.

س- اتومبیلی را خریداری و مقداری از مبلغ را پرداخت کردم. ماشین خراب شد برگرداندم حالا نه مبلغ را می‎دهند نه ماشین را بر می گردانند چه اقدامی باید انجام دهم؟

ج_ برگردانیدن اتومبیل از جانب شما و تحویل و دریافت آن از سوی فروشنده دلالت بر اقاله (بهم زدن معامله با تراضی) دارد لذا می توانید ثمن پرداختی را مطالبه نمائید و حق مطالبه اتومبیل را ندارید مگر فروشنده مجدداً اقدام به فروش به شما نماید.

س: هنگام معاملات ملکی به چه نکاتی باید توجه شود؟
ج: ابتدا باید خریدار کلیه اسناد و مدارک مربوط به ملک مورد معامله را رویت و با مشخصات کامل فروشنده تطبیق دهد. زیرا چه بسا افرادی با توسل به اعمال متقلبانه اقدام به فروش مال دیگران کرده و بدون اجازه مالک اصلی، اقدام به تنظیم قرارداد نمایند.🏬🏚🏡

نکته دیگر اینکه؛ باید خریدار منزل، ملک یا مغازه تا تصفیه حساب کامل بانکی، عوارض شهرداری، مالیات، آب، برق، گاز و تلفن مبلغی را نزد خود نگه داشته و پس از پرداخت کامل کلیه دیون و بدهی های متعلقه نسبت به پرداخت مابقی مبلغ معامله اقدام نماید. در غیر این صورت شخصاً مسئول پرداخت بدهی های معوقه خواهند بود.

✍سؤال: مواعدی که در خصوص طرح شکایت کیفری در مورد چک بلامحل باید رعایت شود به چه شکل است؟
⌛جواب: مراجعه دارنده چک ظرف شش ماه از تاریخ صدور چک به بانک محال علیه برای اخذ گواهی عدم پرداخت و طرح شکایت کیفری ظرف شش ماه از تاریخ اخذ گواهی عدم پرداخت. در صورت عدم رعایت مواعد مذکور چک از جنبه کیفری خارج و واجد جنبه حقوقی خواهد شد.

سؤال: دیه کسانی که مقصرِ حادثه آنها فرار کرده، چگونه پرداخت می شود؟

🔶 صندوق تأمین خسارتهای بدنی مستقر در شرکت بیمه مرکزی ایران، در اجرای قانون بیمه اجباری مسۆلیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث، مسئولیت جبران زیان دیدگان حوادث رانندگی را که مقصر آن فاقد بیمه نامه شخص ثالث، متواری و یا ناشناس باشد را،برعهده دارد.☂⚖

س: مالک در چه صورت می‌تواند ملکی را که در تصرف مستأجر است، تخلیه کند؟
ج: برای تخلیه فوری ملک باید شرایطی را مورد توجه قرار داد که یکی از این شرایط، وجود قرارداد اجاره غیررسمی یعنی قراردادی است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم نشده باشد.
حال تفاوتی ندارد که این قرارداد توسط موجر و مستاجر بر روی یک برگ کاغذ یا توسط دفاتر آژانس املاک (بنگاه‌های املاک) تنظیم شده باشد، اما حتماً باید در انتهای آن علاوه بر موجر و مستاجر دو نفر شاهد قرارداد هم آن را امضا کرده باشد.
همچنین در شرایطی که مدت اجاره منقضی شده باشد؛ یا مستاجر بیش از سه ماه، از پرداخت مبلغ اجاره، امتناع ورزد؛ یا در صورت شرط عدم انتقال، به غیر اجاره داده باشد یا اینکه محل مورد اجاره را مورد استفاده غیرقانونی قرار داده باشد، موجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف، خواسته خود مبنی بر دستور تخلیه را بنویسید؛ نه حکم تخلیه؛ و پس از بررسی این مرجع قضایی، دستور تخلیه ملک صادر می‌شود و اگر تقاضای صدور حکم کند، حکم تخلیه صادر می‌شود و با صدور این حکم، با مهلت ۲۰ روز حق تجدیدنظرخواهی و اعتراض ایجاد می‌شود.
پس از طی مدتی، چنانچه حکم به نفع مالک صادر شود، مالک باید تقاضای صدوراجراییه کند و در اجراییه نیز مهلت ۱۰ روز اعتراض باید طی شود. چنانچه به اجراییه، اعتراض نشود یا در صورت اعتراض، اعتراض او پذیرفته نشود، تخلیه ملک صورت می‌گیرد.

✅ پرسش: باسلام و عرض خسته نباشید پدر خانم من با دو نفر خانم #تصادف کرده و خودش به بیمارستان رسونده و یکنفر لگن وپاش شکسته و دیگری یک مقدار منگ می باشد ۱- آیا در محرم و صفر بیمه دوبرابر به شخص صدمه دیده میدهند۲- دادگاه گفته که اگر یکنفرشان تا ۵روز دیگه که محرم تمام میشه خدای نکرده بمیره بیمه دوبل به ایشان تعلق نمی گیرد. لطفأ راهنمایی کنید ما چه کار بکنیم؟
پاسخ: در ماه حرام فقط دیه فوت افزایش می یابد نه دیه آسیب دیدگی در ضمن در ماه حرام دیه فوت دو برابر نمی شود بلکه بی میزان ۳۳% افزایش می یابد.
✅ پرسش: در یک تصادف اتومبیل مقصر هم دارای بیمه بدنه و هم دارای بیمه شخص ثالث می باشد آیا امکان پرداخت هر دو خسارت توسط بیمه بدنه می باشد؟
پاسخ: خیر، اگر در حادثه زیاندیده باشید از محل بیمه نامه ثالثِ مقصر و اگر مقصر باشید از محل بیمه نامه بدنه خود خسارت دریافت می نمایید و جبران خسارت از محل دو بیمه نامه ممکن نمی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا