حقوق و جامعه

پاسخ به سوالات واصله

موضوعات متفرقه

پرسش: چنانچه فردی که دعوای کیفری را علیه شخصی مطرح کند، لیکن از عهده اثبات آن بر نیاید، وی میتواند بعنوان مفتری علیه شاکی طرح دعوی کند؟

پاسخ: لازم است بدانیم جرم افتراء از زمره جرایمی است که ابتدا وجود سوء نیت برای محکوم کردن مرتکب لازم است. یعنی باید عمد در انتخاب نادرست عمل مجرمانه به طرف مقابل داشته باشد. بعلاوه مفتری در اصطلاح به کسی اطلاق می گردد که با دروغ و صحنه سازی به منظور هتک حرمت و حیثیت دیگری نسبت خلاف واقع بدهد. به عبارت دیگر عمل نسبت دادن را عامدا انجام دهد و به جرم بودن نسبتی که به قربانی می دهد، آگاه باشد.

بنابراین اگر شاکی در مقام احقاق حق و رفع تظلم از خود علیه کسی شکایت کند و عملی یا امری را بطور صریح به او نسبت دهد که قانونا جرم است ولی نتواند آن را به اثبات برساند، قابل تعقیب و مجازات نیست. زیرا وی فقط نتوانسته دلیل محکمه پسند به مقامات قضایی ارائه کند.

پرسش : اینجانب قصد تاسیس آموزشگاه راهنمایی و رانندگی را دارم، میخواهم بدانم آیا میتوانم آن را در محل مسکونی تاسیس کنم ؟

جواب : برابر قانون شهرداری تأسیس دفتر وکالت، دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، مطب و مشاغل وابسته به آن از قبیل رادیولوژی و فیزیوتراپی، دفتر روزنامه و مجله و یا دفتر مهندسی توسط مالک (نه مستأجر)، تجاری محسوب نمی‌شود.

بنابراین، دایر کردن آن در مکان مسکونی قانونی نیست و خلاف مقررات شهرداری می‌باشد و مشمول مقررات بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری می باشد و طبق تبصره ۱ماده ۱۰۰ این قانون قابل طرح در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون اخیرالذکر است و جواز صادره از راهنمایی و رانندگی مانع برخورد قانون با متخلف نمی باشد.

پرسش: یکماه پیش خودروی پرایدی خریدم که در زمان قولنامه بعنوان دو گلگیر رنگ قولنامه شد اما در قولنامه ذکر نشد که دو روز بعد متوجه عیب اساسی در شاسی یک سمت شدم و خواستار فسخ شدم. فروشنده پذیرفت اما پس از پایان مهلتی که خواسته بود نتوانست پولم را پس بدهد، لذا تصمیم به مصالحه گرفتم که ایشان از پرداخت مابه التفاوت نیز شانه خالی کرد و در روزی که قصد شکایت داشتم متوجه ایرادات بیشتری نیز شدم. بطوریکه کل جلو دارای ضربه و رنگ بوده از چه طریقی میتوانم خواستار فسخ معامله و برگشت ضرر و زیان شوم.

پاسخ: خیر نمیتواند از فسخ معامله امتناع کند و شما بطور قطع برای فسخ قرارداد و یا مطالبه مابه التفاوت (ارش) آن به شورای حل اختلاف مراجعه نمائید.

بله در صورتیکه خواسته شما کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد باید به شورای حل اختلافمراجعه نمائید و برای فسخ قرارداد و یا مطالبه مابه التفاوت قیمت آن اقدام نمائید.

پرسش: حدود یک ماه پیش یک خودرو ۲۰۶ از طریق سایت دیوار با مشخصات بدون تصادف و بی رنگ  خریداری کردم. متاسفانه پس از معاملعه خودرو در مرکز تعویض پلاک یافت آباد کارشناس گفت یک گلگیر رنگ که صرف نظر کردم. اما اکنون متوجه شده ام که خودرو چپی و بازسازی شده و از فروشنده آدرس و تلفن ندارم.

پاسخ: شما میتوانید با استناد به خیار تدلیس (فریب در معامله) برای فسخ قرارداد اقدام نمائید. لذا در صورتیکه آدرس از ایشان ندارید باید به شورای حل اختلاف محل قرارداد و یا محل آخرین اقامت ایشان مراجعه و بصورت مجهول المکان دادخواست بدهید.

پرسش: من یکماه قبل خودرویی خریدم لیکن متوجه شدم این ماشین ذر زمان معامله توقیفی بوده و من کلاه سرم رفته الان هم قیمت ماشین ۱۲ملیون گرونتر شده است. با توجه به گرانی ماشین از زمان خرید من تا الان آیا این قیمت محاسبه میشود. بفرمایید چکار کنم؟

پاسخ: در صورتیکه خودرو توقیفی بوده باشد، بطور کلی امکان تنظیم سند به نام شما وجود نخواهد داشت. لذا میتوانید با طرح دادخواست مطالبه استرداد مبلغ پرداختی بعلاوه خسارت کنید.

پرسش: سال۱۳۹۰ خودرویی را خریداری نمودم از شخصی که بعد از ۶ ماه متوالی شد در سال۹۳ اقدام به الزام تنظیم سند کردم که پس از دریافت سند از ثبت اسناد و راهنمایی رانندگی صاحب سند نسبت به برگشت ماشین اقدام نموده و ادعا دارد از نفر وسط طلبکار است. اینک درخواست طلب از نفر وسط که متواری شده را از بنده میخواهد.

پاسخ: ایشان فقط میتوانند دادخواست مطالبه وجه به طرفیت شخص بدهکار تنظیم نمایند و بدهی فرد به شما ارتباطی نداشته و انتقال سند به نام شما صحیح میباشد.

پرسش: مدت یکسال است که از سقف همسایه بالایی در آپارتمان ما آب به پایین نشت می کند. مقداری از سقف اطاق خواب و پذیرایی نیز تخریب شده و رنگ داخل راهرو هم نم برداشته. طی این یکسال چندین بار به مالک خانه و مستاجر خانه تذکر و یادآوری کردیم، اما اعتنایی نمی کنند. اینک بفرمایید چه کنم؟

پاسخ: ابتدا از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل بگیرید، یعنی کارشناس گزارشی تهیه و برآورد هزینه کند و پس از تعمیر به هزینه خودتان، چنانکه زیر بیست میلیون تومان باشد برای طرح دادخواست علیه ایشان به شورای مذکور مراجعه فرمایید.

پرسش: منظور از پاک شدن سوء پیشینه چیست؟ اینکه گفته میشود سابقه جرم در کارنامه سجل کيفري باقی میماند اما سوء پیشینه پاک میشود یعنی چی؟ یعنی اگر از فرد گواهی عدم سو پیشینه بخواهند در گواهی او چی ذکر میشود؟

پاسخ: مراتب محكوميت در سجل کیفری بعنوان پيشينه درج ميشود. لیكن در گواهي صادره از مراجع ذيربط منعكس نميگردد. مگر به درخواست مراجع قضائي براي تعيين يا بازنگري در مجازات. بدین ترتیب منعی برای استخدام شما در اداره های دولتی وجود نخواهد داشت.

پرسش: مدتی پیش به جرم سرقت گوشی موبایل دستگیر و یک شب بازداشتگاه کلانتری بودم. روز بعد در دادسرا برای من قرار صادر شد و با فیش حقوقی آزاد شدم. انگشت نگاری هم نشدم، لیکن بعد از یکماه به دادگاه رفتم و به دلیل همکاری کردن و استرداد اموال مسروقه و اقرار، قاضی حکم۶ ماه حبس و ۶۰ ضربه شلاق تعزیری داد و چون سابقه کیفری نداشتم این حکم رو به مدت ۳ سال تعلیق کرد. در حال حاضر محل کارم گواهی عدم سوء پیشینه خواسته و بفرمایید آیا در گواهی سوء پیشینه من این محکومیت درج میشه یا نه؟

پاسخ: خیر، با توجه به توضیحی که در جواب سوال فوق آمد، برای شما هیچ سوء پیشینه موثری منظور نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا