کلام کوتاه؛ پیامی بلند

پرسش و پاسخ هایی در خصوص عابرین پیاده

🚗🚦پرسش و پاسخ هایی در خصوص عابرین پیاده: ✅✅✅

 

📨 س: عبور عابر پياده در موارد غيرقانوني چیست؟

👤 پاسخ: در مقررات جاري فرد پياده بدين گونه تعريف شده: پياده شخصي است که بدون استفاده از هر نوع وسيله نقليه موتوري يا غيرموتوري حرکت مي کند و مطابق قانون عابرين پياده موظفّند:
اولاً: در محل هايي که پياده رو وجود دارد، از داخل سواره رو عبور نکند.
ثانياً: در محل هايي که پياده رو وجود ندارد يا در صورت وجود به جهاتي قابل استفاده نباشد، هنگام حرکت، از سواره رو از منتهي اليه سمت چپ خود به طوري که حرکت وسايل نقليه در خلاف جهت ايشان انجام گيرد، عبور کند .
ثالثاً: براي گذشتن از عرض راه حتماً از گذرگاه هاي پياده عبور کند .
رابعاً: هنگام عبور از گذرگاه هاي پياده مراقب حرکت وسايل نقليه باشند و ناگهان از پياده رو به سواره داخل نشوند.📎🖋
📨 پرسش: در چه فروضی راننده و عابر هر دو مقصر می‎باشند؟
👤 پاسخ: اگر عابر پياده با وجود محل خط كشي و يا پل عابر پياده، از بزرگراه بگذرد و راننده هم با نقص فني اتومبيل، به رانندگي بپردازد، در اين صورت كارشناس فني با بررسي محل وقوع حادثه و ارزيابي مدارك و اظهارات شاهدان، درصد تقصير هر كدام را تعيين مي كند و ممكن است درصد تقصير راننده ۵۰ درصد و عابر ۵۰ درصد باشد. در اين صورت عابر پياده فقط نصف خسارت خود را مي تواند دريافت كند.

📨 پرسش: چنانچه قتل عابري بر اثر تصادم دو خودرو صورت پذيرد، کداميک مسئول خواهند بود؟
👤 پاسخ: هرگاه دو يا چند نفر به نحو شرکت سبب وقوع جنايت يا خسارتي بر ديگري گردند، به طوري که آن جنايت يا خسارت به هر دو يا همگي آنها مستند باشد، مرتکبين به طور مساوي ضامن مي باشند.

📨 پرسش: در خصوص مسئوليت عبور عابر پياده در موارد غيرقانوني، قانون مجازات اسلامي چه بيان داشته است ؟
👤 پاسخ: به موجب قانون مجازات اسلامي هرگاه راننده اي که با داشتن مهارت و سرعت مجاز و مطمئن و رعايت ساير مقررات در حرکت است در حاليکه قادر به کنترل وسيله نباشد و به کسي که حضورش در آن محل مجاز نيست، بدون تقصير برخورد نمايد، ضمان منتفي در غير اين صورت راننده ضامن است.💠 علاوه بر آن در موارد فوق هرگاه عدم رعايت برخي از مقررات رانندگي تأثيري در حادثه نداشته باشد بگونه اي که تقصير مرتکب علت جنايت حاصله باشد، راننده مسئولیتی ندارد. بنابراين مي توان گفت چنان چه کسي که ارتکاب به او نسبت داده شده هيچگونه خلافي مرتکب نشده باشد و وقوع قتل هم صرفاً به لحاظ تخلف مقتول باشد، راننده مسئول نمي باشد.
مطالب بیشتر را تحت عنوان “حقوق و ترافیک” دنبال کنید…👇
🌍 http://hoghooghvazendegi.ir/category/حقوق-ترافیک/ 🌍

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا