کلام کوتاه؛ پیامی بلند

آشنایی با انواع مهریه

آشنایی با انواع مهریه

یکی از پیش نیازهای قبل از تشکیل هر ازدواجی، آشنایی با مهریه است که موضوع آن می‌تواند وجه نقد، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیرمنقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. در برخی موارد باور غلطی در جامعه وجود دارد که “مهریه را کی داده، کی گرفته”. این در حالی است که مهریه، یک تعهد شرعی و قانونی است و طرفین باید با علم و اطلاع و آگاهی حقوقی نسبت به آن تصمیم بگیرند.

با هدف اینکه این التزام منجر به اختلاف نشود، به طور اجمال باید گفت؛ اولاً: اعمال این حق تا ۱۱۰ سکه، با حمایت های قانونی (از جهت اعمال حبس) همراه است و در مهریه‌های بیش از آن زوجه باید در دادگاه اثبات کند که همسرش توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد. ثانیاً: مهریه در دفترچه های ازدواج، به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می شود. منظور از اولی این است که به موجب درخواست همسر باید پرداخت بشود و مقصود از عند‎الاستطاعه این است که بسته به توان و قدرت مالی شوهر، قابلیت پرداخت دارد.

بنابراین اگه بخواهیم مهریه را برای روزهای سپید زندگی تعریف کنیم بهتر است که با تکیه بر شرایط طرفین عقد، بخشی از آن به صورت عندالمطالبه توافق بشود و بخشی دیگر موکول به قدرت پرداخت همسر بشود، ضمن اینکه پرداخت اقساطی آنهم در قانون پیش بینی شده است.

با این توصیف هم زن می تواند به حقوق قانونی خودش برسد و هم مرد براحتی از عهده تعهد قانونی خویش بر‎آید. به عبارت دیگر، تعادلی در شرايط پرداخت مهریه بوجود ‌می آيد. بطوریکه هم زن به طور كلي از مهريه محروم نمي‌شود و هم در مواردي كه مرد قادر به پرداخت مهريه نيست به زندان نمی رود. زيرا اغلب اين اقدامات باعث تزلزل بنيان خانواده مي‌شود. در اینجاست که مهریه عاملی از برای پشتوانه زندگی تلقی می شود….                                                                بامید اینکه با افزایش دانش حقوق زندگی خوبی رو آغاز کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا