حقوق و جامعه

الگو‎گیری از نرم افزارهای نوین

گامی در جهت حفظ حقوق شهروندی

 

در سالهای اخیر با ظهور شرکت‎های ترابری شهری در قالب تاکسی‎های آنلاین، شاهد تجربیات جدید و به دستاوردهایی نیز دست یافته ایم. از جمله آثار نسبتاً مطلوب آن تحوّل همراه با رضایت نسبی است که برای طرفین این رابطه در بر داشته، که قابل انکار هم نمی باشد.

اینک مهمترین درسی که می آموزیم این است که؛ آنچه مسلم است دو طرف این رابطه، همان طرفین دیروزی، یعنی نهاد سرویس دهنده (آژانس) و خدمات گیرنده (مسافر) می‎باشد. لیکن با یک دستکاری مدیریتی زیرکانه، رابطه مذکور به سمت و سویی دلالت شده که علاوه بر نفوذ به پیک موتوری، وانت و سفارش غذاهای آنلاین، می‎رود که به سایر عرصه های زندگی روزمره از جمله خرید و فروش کالاهای بزرگ و کوچک از لوازم منزل گرفته تا مایحتاج روزانه از سوپر مارکتهای محلی، راه یابد.

بدون شک، این الگو می‎تواند بعنوان تجربه ای موفق، درس هایی را برای تعمیم این روش به سایر روابط اجتماعی و تعاملات اقتصادی بویژه نظام اداری دولتی و سازمانهای عمومی، بدهد.

اینک می‌خواهیم با همراهی شما، نظرتان را به این مسئله معطوف کنیم که تغییر نگاه مدیریتی تا چه حد می‎تواند در سایر موارد بگونه ای گسترش یابد تا فرصتی را برای دگرگونی اساسی و حفظ حقوق شهروندی رقم بزند.

بررسی آثار تولد تاکسی های آنلاین

اولین انگیزه ای که می‎توان از برای حذف بازار سنتی و روی آوردن شهروندان به این خدمات بر شمرد علاوه بر عواملی همچون قیمت‌های بالا و گاهی نامشخص آژانس‌های تاکسی در گذشته، تأخیر در رسیدن راننده به مبدأ، نبودن راننده در زمان مورد نیاز مسافر، نداشتن خودروهایی با مجوز طرح ترافیک و… به علل ذیل نیز میتوان پرداخت.

در دسترس بودن هنگام نیازهای ضروری

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مورد آژانس‌های سنتی، دسترسی کم چه از نظر زمانی و چه مکانی بود. به طور مثال تصور کنید به یک مرکز خرید و یا برای تفرج به پارکی رفته‌اید و برای برگشت به خانه، نمی‌دانید آژانس آن منطقه کجا قرار دارد یا شماره تلفن آن چیست. حتی اگر پس از کلی تحقیق به دفتری هم دست می یافتید ممکن بود راننده‌های آژانس نزدیک سرویس گرفته بودند و شما می‌ماندید و ماشین‌های دربست و قیمت‌های نجومی آنها. اما وضعیت کنونی تقریباً در هر موقعیتی امکان دسترسی به وسیله ای مطمئن فراهم است.

قیمت‌گذاری و سفری به صرفه

یکی از پربحث‌ترین موارد درگذشته، موضوع اخذ قیمت گزاف بجهت اینکه راننده مجبور به مراجعت خالی به محل آژانس بود، که بخش بزرگی از نارضایتی مسافرین را تشکیل می‎داد. لیکن از نکات مثبت سیستم جدید صرفنظر از داشتن مسافر در طول سفر برای راننده، می‌توان به یکپارچه شدن قیمت‌گذاری اشاره کرد. زیرا در شرایط فعلی یک سیستم مرکزی وجود دارد که به صورت هوشمند هزینه سفر را محاسبه و به مسافر و راننده اعلام می‌کند و در صورت تایید و توافق هر دو طرف، سفر انجام می‌شود.

در واقع بحث قیمت‌گذاری هوشمند، با لحاظ وضعیت آب‌وهوا، تعداد درخواست آن منطقه، تعداد خودروی حاضر در محل، فاصله تا مقصد، میزان ترافیک، ساعت شلوغی، طرح ترافیک و بسیاری ملاحظات دیگر آنقدر جذاب بوده که باعث تلنگر به نهادهای سابق مانند سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی سنتی برای جایگزین کردن راه‌حل‌های جدید شد.

امنیت سفر برای طرفین

اگر گاهی در خودروی مسافربران خیابانی که هیچگونه نظارتی بر آن ها نیست، ممکن است جرائمی بخصوص برای خانم ها اتفاق بیفتد، اما از جنبه های گوناگون، سفر با تاکسی یاب‎های آنلاین به مراتب امنیت بالاتری نسبت به روش های قدیمی در بردارد. زیرا اولا: نظارت بر رفتار رانندگان این سرویس ها بسیار بالاست، و مشخصات همگی در دیتابیس شرکت مالک سرویس ثبت شده است. ثانیا: امکان شکایت از رانندگان در صورت مشاهده تخلف وجود دارد. ثالثا: علاوه بر ذینفعان و اطرافیان مسافر، مدیران ناظر سرویس های آنلاین می توانند مسیر حرکت کلیه رانندگان شان روی نقشه را به صورت زنده مشاهده کنند. بنابراین با چنین قابلیتی از مادرانی که می خواهند فرزندشان را به نقطه ای از شهر فرستاده و از رسیدن او به مقصد مطمئن شوند، رفع نگرانی خواهد شد. رابعا:اگر هم به مورد خلافی مشاهده شود، همان لحظه با بخش پشتیبانی امکان تماس وجود دارد.

به همین جهت، پس از هر سفر بسته به برخورد راننده، نحوه رانندگی و نظافت خودرو و مسائل دیگر به او امتیازی از بین یک تا پنج ستاره داده می‎شود و اگر امتیاز راننده ای از حد مشخصی افت کند شرکت با احضار فرد دلیل این مسئله را از او جویا خواهد شد.

خدمات کیفی تر نسبت به گذشته

صرفنظر از اینکه در سفر های آنلاین، هیچگونه پول نقدی میان مسافر و راننده جابجا نمی‎شود، و این کار به صورت پرداخت اینترنتی انجام می شود، اولا: رانندگان با نظارتی که از سوی شرکت بر آنهاست، مجبورند که همیشه فضای درون خودرو را تمیز و منظم نگه دارند. ثانیا: روشن کردن کولر در روزهای گرم تابستان برای رانندگان این سرویس ها الزامیست. ثالثا: نه مسافر و نه راننده حق استعمال دخانیات در محیط خودرو را ندارند. رابعا: چک کردن گوگل مپ‎ توسط راننده، برای یافتن کوتاه‎ترین و کم ترافیک ترین مسیر هم مورد دیگری است که کیفیت سفر با سرویس های تاکسی یاب آنلاین را ارتقاء داده و تجربه لذت بخشی از سفر را به ارمغان می آورد.

النهایه اینکه؛ قابلیت خوبی که نرم افزار های رزرو تاکسی دارند، امکان نشان دار کردن مکان های پرسفر است.

مصادیق دیگری از ایجاد ارتباط دو سویه متکی به مدیریت های نوین

شاید نسل قبلی به یاد دارد که وقتی برای پرداخت قبوض آب و برق و تلفن بصورت حضوری آنهم صرفاً به بانک ملی مراجعه می کردند، گاهی بلحاظ فقدان دستگاههای نوبت دهی، چه بحث و جدل های لفظی و فیزیکی بین مشتریان بوجود نمی آمد. لیکن امروزه در سایه دولت الکترونیک شاهد خدمات ارزنده ای در سطوح مختلف هستیم که ذیلاً به گوشه هایی از آن خواهیم پرداخت، گرچه هنوز جای توسعه کمی و کیفی بیشتری دارد.

انجام کلیه عملیات بانکی اعم از نقل و انتقال و سایر خدمات مالی

کنترل ترافیک از طریق دوربین و نقش بازدارندگی آنها

پلیس+۱۰ و ارائه خدمات گذرنامه ای، گواهینامه ای، اخذ عدم سوء پیشینه و غیره

استعلام خلافی و پرداخت جرائم راهنمایی و رانندگی

پرداخت الکترونیکی عوارض جاده ای هنگام عبور از اتوبان های خارج از شهر

ثبت دادخواست و شکایت به مراجع قضایی تا مرحله تجدید نظر در دفاتر خدمات قضایی

استفاده از دفاتر پیشخوان دولت شامل خدمات پستی،ثبت احوال و کارت هوشمند ملی، بیمه و پرداخت مالیات و غیره

بهره‎گیری از ظرفیتهای دفاتر الکترونیک شهر، جهت استفاده از خدمات شهرداری و پرداخت انواع عوارض و جرائم ها

انجام مراحل ثبت نام و کنترل نمرات برای دانشجو و کارتابل برای اساتید در مراجع علمی مانند دانشگاه

خرید اینترنتی کالا همراه با عرضه درب منزل و نیز تهیه بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما و غیره

پر کردن فرم های مؤدیان مالیاتی و پیگیری روند آن در مراحل بعدی

ارسال نسخه پزشک به رادیولوژی ها جهت نوبت دهی با بهره گیری از شبکه های مجازی

و …

چگونگی ارتقاء سطح خدمات دهی ادارات و سازمانهای عمومی

از بررسی موارد فوق می‎توان به نتیجه ای بزرگ رسید که با یک باز تعریف از سیستم سنتی به مدیریت نوین، چگونه می‎توان با هزینه کمتر به رضایتمندی بیشتر دو طرف معامله در روابط روزمره دست یافت.

اینک سوال مهم این استکه اگر نتیجه حُسن مدیریت منجر به نظارت دقیق تر ارائه خدمات می‎گردد و علاوه بر بازدارندگی چشمگیر، بنحو خودکار افراد خاطی را از صحنه رقابت مثبت حذف می‎کند، چرا طعم شیرین این تعامل را به عرصه های دیگر نظام اداری گسترش ندهیم؟! زیرا چندین دهه است که از اصلاحات در نظام اداری ناکارآمد سخن گفته می‎شود، که از جمله ضروری‌ترین کارهاست و کمتر شهروندی است که از آن ناراضی نباشد.

بدون تردید یکی از ریشه های نارضایتی مردم، نوع رفتار قیّم مابانه در ادارات و سازمانهای دولتی است که اگر بلحاظ مواجهه با تساهل و تسامحی، سخن به اعتراض بگشایند با تابلوی بالا سرِ مأمور دولت مبنی بر اینکه توهین به پرسنل دولتی مجازات دارد، دعوت به سکوت می‎شوند. حتی در برخی اداره‎جات، شرایط به گونه ای شده که قبل از مراجعه هر شهروند، چنین التزامی بوجود آمده که با توسل به واسطه و بعضاً دلّال و نتیجتاً تحمیل هزینه هایی، به خدماتی که جزو وظایف پرسنل دولت است، دست یابند.

اینک آیا زمان آن نرسیده که از طریق سیستماتیک ارائه خدمات عمومی بگونه ای شود که توان ارزیابی عملکرد هر مأمور دولت و نظارت بر آن هموار شود و اگر بناست که ارباب رجوع از تکریم برخوردار شود چرا بجای ایجاد ساز وکارهای لازم صرفاً به پند و اندرز اکتفا می‎شود.

بدیهی است نتیجه سر و سامان دادن به چنین وضعیتی، این خواهد بود که هر مسئولی نتواند وظایف شغلی و اداری را بصورت سلیقه‌ای ارائه دهد و مانع شفافیت عملکرد خود گردد.

در پایان با توجه باینکه آی دی ذیل پلی جهت گفتگو بین مخاطبین ما بوجود آورده، بنابراین صمیمانه نظر‌های ارزشمند همراهان را پذیرا هستیم و از مشارکت شما در این پانل مجازی استقبال می‎کنیم.

borhanesaadat@

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا