تأمین خسارت در حوادث غیرمترقبه
مقدمه:
حوادث طبیعی چون سیل، زلزله، طوفان و … از جمله مشکلاتی است که همواره هزینههای جانی و مالی فراوانی را بههمراه داشته است. از طرفی با توجه به اینکه کشور ما بهطور دائم در معرض انواع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه قرار دارد، بنابراین ضمن اینکه مسئولان نهادهای مربوطه باید پیشبینیهای لازم را در این زمینه داشته باشند تا در صورت بروز چنین حوادثی هم آمادگی مقابله با آنرا داشته باشند، چنانکه خواهیم دید در برخی موارد به جهت مسئولیت مدنی مکلف به جبران خسارت و آسیبهای وارده به مردم میگردند.
۴-۱- مفهوم حوادث قهری یا غیر مترقبه
حوادث قهری یا به تعبیر دیگر فورس ماژور به حادثه یا وضعیتی گفته میشود که قابل انتساب به شخص معین یا خاصی نباشد یا در صورت انتساب، امکان دفع خطر یا مورد توسط وی وجود نداشته باشد. در هر صورت حادثه باید علت خارجی داشته باشد، بدین صورت که مهار حادثهای خارج از کنترل دستگاههای مسئول باشد. مانند ریزگردهایی که بسته به عوامل طبیعی بعضاً سبب رخ دادن برخی حوادث از قبیل اختلال در سیستم خدمات برق رسانی میشود.
اینک سؤال اساسی این است که بعضاً شاهد وقوع حوادث طبیعی مانند سیل در برخی از نقاط کشور هستیم آیا میتوان دولت را مسئول پرداخت خسارت قلمداد کرد؟ گرچه بهلحاظ اینکه حوادث خارج از حیطه اختیار یا کنترل دولت است ضمن اینکه از طرفی دولت نقشی در ایجاد آن ندارد و لذا ممکن است دولت یا نهادهای عمومی- خدماتی فاقد مسئولیت شناخته شوند، اما در برخی موارد دارای مسئولیت میباشد. بهعنوان مثال در مواردیکه مسئولین باید همواره تمهیداتی را مانند سدسازی جهت مهار برخی بلایای طبیعی و یا تهیه جلیقههای نجات هنگام اجاره دادن قایق در مراکز گردشگری، بهعمل آورند، اجبار به جبران خسارت نیز خواهند شد.
در این ارتباط طبق قانون، وزارت نیرو مکلف شده تا مسیلها و درّهها را برای مقابله با سیلاب و حوادث غیرمترقبه کنترل کند. در واقع وظیفه وزارت نیرو و اداره آب است که در صورت بروز خسارت، آن را جبران کنند. مضافاً اینکه با بستن قرارداد بیمه با شرکت و مؤسسههای بیمه، به راحتی میتوان در صورت بروز حوادث عمدی و غیرعمدی و قهری، جبران خسارت نمود.
بدیهی است چنانچه کسی غیرمجاز و بدون گرفتن پروانه در حریم رودخانه یا محلهایی که ساخت و ساز در آنها غیرقانونی است خانهای ساخته و در آن ساکن شود یا ساختمان در اختیار خودش باشد، چنانچه بر اثر حوادث غیرمترقبه ساختمان از بین برود بهویژه اگر حادثه موردنظر بهگونهای باشد که تعیین حریم در قانون برای اجتناب از همان حادثه وضع شده باشد، در اینصورت هیچ استحقاقی برای دریافت خسارت و غرامت ندارد. لیکن همانطوریکه در بحث مسئولیت مدنی شهرداری ها گفته شد، چنانکه مالک دارای پروانه و مجوز ساخت باشد در صورتیکه حوادث باعث ایجاد خسارت شود، در این صورت مرجع صدور پروانه نیز مسئول است.
البته در بحث زلزله موضوع کمی تفاوت دارد، چون زلزله ناشناختههای زیادی دارد و حریم ممنوعه هم ندارد. اگر ساختمانی بر اثر زلزله فروریخت نیاز به کارشناسی دارد که تشخیص دهد علت تخریب ساختمان چه بوده است، آیا مقصر سازنده یا پیمانکار، طراح ساختمان یا عوامل دیگر… بوده است.
لیکن چنانکه در سایر مباحث اشاره شد، شهرداریها بهعنوان یک وظیفه اداری چون مرجع صدور پروانههای ساختمانی و پایان کار هستند باید به وطیفه قانونی خود بهخوبی عمل کنند. لیکن علیرغم اینکه باید کنترل مقاومت ساختمانها در برابر زلزله را به دستگاههای صلاحیتدار مانند نظام مهندسی بسپارند تا ایمنی ساختمانها بالا برود، در پارهای اوقات با تکیه بر نظریه مهندسین متفرقه، صلاحیت ساخت را تأیید و نسبت به صدور پروانه اقدام میکنند. این در حالی است که طبق آییننامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، نقشهها باید توسط مرجعی مانند نظام مهندسی یا شرکتهای کنترل طراحی، بازرسی شود، در غیر اینصورت قصور اداری تلقی میشود.
۴-۲- مبانی حقوقی اخذ خسارت
هنگام ورود هر خساراتی شامل سوانح و حوادث طبیعی ابتدا باید زیاندیده مبنای ورود خسارت را مشخص کند که طبق قانون از قاعده تقصیر کمک گرفته میشود. در واقع، تنها دلیلی که مسئولیت کسی را نسبت به جبران خسارتی توجیه میکند وجود رابطه علیت بین تقصیر و ضرر است یعنی مسئول کسی است که در نتیجه تقصیر او ضرر بهوجود آمده است. حال که مبنای مسئولیت تقصیر است، مسئولیت زیانهای ناشی از اعمال عمومی زمانی متوجه کارمند است که وی در ایراد خسارات وارده به دیگری مقصر باشد یعنی فعل او عمداً و همراه با سوءنیت و قصد اضرار به دیگری یا در راستای تأمین منافع شخصی و یا در نتیجه خطای غیرقابل اغماض باشد. لیکن چنانچه خطای کارمند عمدی و یا در نتیجه بیاحتیاطی وی نباشد و به هر حال موجب ورود زیان به دیگری گردد، بدیهی است که دولت مسئولیت دارد.
مؤید آن مواد یک و دو به بعد قانون مسئولیت مدنی است که مقرر میدارد نخست باید مقصر شناسایی شود که برای این کار پس از تأمین دلیل، کارشناس به شناسایی علت بروز حادثه و معرفی مقصر میپردازد. هنگامیکه عامل قصور شناسایی شود طبق قانون مسئولیت مدنی از آنها مطالبه خسارت میشود.
بنابراین با اثبات اصل ورود خسارت و مشخص شدن عوامل آن و احراز رابطه علیت، ذینفع میتواند براساس مدارک محکمه پسند اقدام به طرح دعوی نماید. از پیش نیازهای لازم اخذ نظریه کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر حدود، چگونگی و میزان خسارات وارده است که در حال حاضر در قالب تأمین دلیل امکان تهیه آن به سهولت فراهم گردیده است.[۱]
بدیهی است این امر به سادگی میتواند مبنای طرح دعوای حقوقی در مراجع دادگستری و پرداخت رقم خسارات به زیاندیده باشد.
البته اگر خسارات کلان و عمومی باشد، با توجه به مواد ۱ و ۱۱ قانون مسئولیت مدنی و مواد ۳۲۸ و ۳۳۱ قانون مدنی دولت یا متصدی مربوط، مسئول جبران خسارات به حساب میآید. بنابراین دولت و مدیریت شهری علاوه بر اینکه ملزم است از محل بودجه قانونی استفاده کند، از ظرفیتهای ستاد مدیریت بحران و سازمان مدیریت بحران کشوری نیز بهره خواهد گرفت. همچنین با ورود دادستان و مدعیالعموم به موضوع به نمایندگی از مردم و جامعه این مساله قابل پیگیری خواهد بود.
با این توصیف بدیهی است، از آنجاییکه مسئولیت دولت نسبت به اعمال کارکنان خود، مسئولیتی مستقیم است، لهذا اگر کارمند دولت مرتکب عمل زیانبار شود، دولت، نه به سبب خطا یا مسئولیت کارمند که به دلیل خطای خود، مستقیماً عهدهدار مسئولیت خواهد بود و باید خسارت را جبران کند. فرض کنیم فرسودگی پل عاملی در جهت سقوط چند دستگاه خودرو شود که بر اثر آن به کشته و مجروح شدن سرنشینان آنها منجر شود. در پی شکایت زیاندیدگان و هنگام ارجاع به کارشناس مشخص میشود علت تامّه حادثه عدم سرکشی بهموقع مسئول مربوطه و تهیه گزارش و متعاقباً قصور در ترمیم و بهینه سازی پل از سوی سازمان متولی است. در واقع، اگر بیاحتیاطی و بیمبالاتی شهرداری نمیبود، چنین حادثهای اتفاق نمی افتاد، لذا بدیهی است که مسئول جبران خسارت خواهد بود.
در خصوص حدود و ثغور مسئولیت ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی مقرر میدارد: “چنانچه حادثهای منتهی به ضرب، جرح، مرگ یا ورود ضرر به غیر شده باشد، حسب مورد موجب مسئولیت مدنی و لزوم تعیین خسارت یا مسئولیت کیفری از باب بیاحتیاطی، بیمبالاتی و رعایت نکردن ضوابط دولتی خواهد بود” بنابراین طبق قوانین و مقررات در وقوع بلایای طبیعی و پرداخت خسارت ناشی از آن چنانچه ثابت شود دولت یا مسئولین نهادهای عمومی با رعایت نکردن برخی ضوابط و موارد ایمنی خساراتی به شهروندان وارد نمودهاند و یا اینکه دستگاههای مسئول در هر یک از موارد فوق کوتاهی کنند به ترتیبی که گفته شد باید پاسخگوی کوتاهی و کمکاری خود باشند.
۴-۳- نقش بیمهها در پرداخت خسارات
امروزه با توجه به ظرفیت شرکتهای بیمهها و پرداخت خسارت از سوی آنها در حوادث طبیعی، این امکان بهخوبی وجود دارد تا بیمهگذار خانه و ملکش را در مقابل سیل، زلزله، آتشسوزی و دیگر حوادث طی قراردادی بیمه کند. بیمهگر هم تقبل میکند که در برابر حوادث طبیعی خسارتی را براساس شرایط مندرج در قرارداد به فرد خسارتدیده بپردازد. بدیهی است با توجه به اینکه بروز حوادث گاه عمدی و گاهی غیرعمدی است، بدیهی است که اگر حادثه عمدی باشد، بیمه خسارت را پرداخت میکند اما غرامت خود را نیز از عامل اصلی این حادثه دریافت میکند. مانند اینکه در اثر بروز اختلافی، فردی به قصد تخریب خودرویی وارد پارکینگ شود و اقدام به آتش زدن آن کند که به ساختمانی که بیمه آتشسوزی است، سرایت کند.
در مورد وقوع حوادث طبیعی باید گفت اگر ساختمانهای آسیبدیده و تخریبشده از سوی مالک یا ساکنان بیمهشده باشد بهطور حتم پس از تعیین میزان خسارت از سوی کارشناس، غرامت توسط بیمه پرداخت خواهد شد.
یکی دیگر از خدمات بیمهای که حوادث طبیعی را نیز پوشش میدهد، استفاده از بیمهنامه در مورد ساختمانها یا پروژه های دولتی و نیز سازههایی از قبیل پل های سطح معابر عمومی است که میتواند خسارات واره به اشخاص ثالث را تأمین نماید.[۲]
[۱] – در شرایط حاضر امکان اخذ تأمین دلیل از طریق شوراهای حل اختلاف میسر گردیده است.
[۲] -جهت مطالعه بیشتر به کتاب “حقوق جامع شهروندی”، تألیف دکتر محمود براتی نیا، انتشارات فکرسازان، تهران، سال ۱۳۹۷ مراجعه فرمایید.