تضمین در قراردادهای اداری بر اساس شرایط عمومی پیمان
مقدمه:
در اجرای پروژههای دولتی، اشخاصی بهعنوان پیمانکار طرحهای عمرانی انتخاب میشوند. این اشخاص با دستگاههای دولتی مربوطه در چارچوب صلاحیت آنها اقدام به تنظیم قرارداد بر اساس شرایط عمومی پیمان میکنند. دستگاههاي اداري مكلفند بهمنظور حفظ منافع دولت و بيتالمال و براي اطمينان از اجراي تعهدات، تضمين مناسب از طر هاي قراردادهاي دولتي اخذ نمايند. تكليف به اخذ تضمين و نوع تضمينات قابل قبول، در ماده ۶ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و آئيننامه اجرايي اين ماده ذكر شده است.
از جمله تضمیناتی که بهعنوان پیشفرض این نوع قراردادها تلقی میشود، اخذ تضمین حسن انجام کار است که چنانچه طی دوره نگهداری پروژه ها، موجبی برای انجام هزینه های تعمیر، ترمیم و رفع عیوب پیش نیاید، به مقاطعه کار مسترد میشود. اینک در این نوشتار به جزئیات آن خواهیم پرداخت.
۴-۱- مفهوم تضمین
عهدهدار بودن شخصی در مقابل شخص دیگر به منظور پرداخت دین مدیون به دائن (طلبکار) تضمین لقب دارد. این امر میتواند از عقد ضمان و یا هر یک از عقود دیگر بهصورت مستقل یا شرط ضمن عقد نشأت بگیرد.[۱]
تضمینات تودیعی از سوی پیمانکاران در قراردادهای اداری، دارای تشریفات خاصی است. در نوشتار دیگری به انواع تمهیداتی که در جهت اجرای هرچه بهتر چنین قراردادهایی معمول است، اشاره گردید، لیکن در شرایط عمومی پیمان دو نوع تضمین بهصورت شرط ضمن قرارداد بر عهده پیمانکار گذاشته شده که از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. یکی در ماده ۳۴ تحت عنوان تضمین انجام تعهدات و دیگری در ماده ۳۵ تضمین حسن انجام کار نامیده میشود. منظور از اجرای تعهدات آن است که پیمانکار به تعهداتی که در شرایط عمومی پیمان بر عهده اوست، بهطور کامل عمل کند.
۴-۲- ضمانت اجرای عدم انجام تعهدات توسط پیمانکار
در فرض عدم اجراء تعهدات از سوی پیمانکار اعم از اینکه بهصورت تأخیر و یا به شکل نقض پیمان باشد، دستگاه مقاطعه دهنده میتواند نخست خسارتهای به وجود آمده از تأخیرهای بوجود آمده را که به عنوان غیرمجاز تشخیص میشود، طبق شرایط عمومی پیمان[۲] از مطالبات پیمانکار کسر کند و دوم این که در صورت نقض کلی پیمان، کارفرما حق دارد برابر مفاد شرایط عمومی پیمان[۳]، به فسخ پیمان مبادرت کند. امّا چون در اثر حدوث این عوامل، ممکن است دستگاه کارفرما متضرر شود، بنابراین در ماده ۳۴ آن چنین پیش بینی شده که ضمانت اجرای مطمئنی برای جبران خسارت کارفرما در نظر گرفته شود. از اینرو پیمانکار تعهدات مربوط به انجام به موقع کارها و عدم نقض پیمان را متکی به ماده ۳۴ تضمین میکند.
البته لازم به یادآوری است که فسخ پيمان و خاتمه دادن آن دو امر كاملاً متفاوت است. زيرا هريك از آنها در شرايط خاصي قابليت اعمال دارند و نیز از حيث نتيجه و آثار هم متفاوت میباشند. به اینصورت که پیمانکار به دنبال فسخ موضوع ماده ۴۶ و نیز در اجرای تبصره ذيل ماده ۴۷ شرایط عمومی پیمان پذيرفته است که از هرگونه اعتراضی امتناع کند.
۴-۳- ماهیت حقوقی تضمین حسن انجام کار
رویه جاری چنین است که پس از ارائه هر صورت وضعیت، هرگاه وجوهی در قالب پرداخت نقدی به پیمانکاران انجام شود، ده درصدی بابت تضمین حسن انجام تعهدات کسر میشود، که در واقع متعلق به پیمانکار است و بصورت امانت نزد دستگاه دولتی باقی میماند. این در صد تا زمانی که پیمانکار تعهدات ناشی از پیمان را نقض نکرده و به دستگاه کارفرما بدهکار نباشد، متعلق به اوست و در صورت تخلف، متعلق به کارفرماست. براساس اصل برائت، اصل بر این است که پیمانکار از تعهدات خود عدول نمیکند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. پس وجهی که بابت تضمین حسن انجام کار نزد کارفرماست، ماهیت عقد ودیعه را دارد.
البته از آنجاییکه طبق قانون مدنی، ودیعه عقد جایز است، ولی به لحاظ تبعی و شرط ضمن قرارداد، لزوم خود را از موافقتنامه کسب میکند، زیرا موافقتنامه به عنوان عقد اصلی و عقد لازم تلقی میشود. با این حال این عقد، عقد ودیعه مشروط است، زیرا چنین مقرر شده که مال امانی کسر شده نزد دولت در صورتی به پیمانکار مسترد میشود که وی به طرف دولتی بدهکار نباشد، در غیر اینصورت بنا به شروط مقرر در سایر مواد شرایط عمومی پیمان، دستگاه دولتی مربوطه حق تصرف در مال امانی دارد. بنابراین، از یک طرف در صورت بدهکار نبودن پیمانکار به طرف دولتی، استرداد تضمین حسن انجام کار پیمانکار از سوی دولت به وی تعهد جداگانهای است و از طرف دیگر وصول و تملک آن توسط کارفرما در صورت بدهکاری پیمانکار، شرطی است که بین طرفین قرارداد مقرر شده است.
۴-۴- تفاوتهای تضمینات موجود در شرایط عمومی پیمان
بهموجب شرایط عمومی پیمان،[۴] پیمانکار مسئولیت کامل حسن اجرای کارهای موضوع پیمان را طبق اسناد و مدارک پیمان پذیرفته و عهدهدار شده است. چنین تعهدی سوای اجرای تعهدات پیمان است. به این معنا که پیمانکار تعهدات مندرج در پیمان را باید به موقع انجام دهد و از اجرای کامل تعهدات خود نیز سرباز نزند، امّا ممکن است اجرای کارهای وی ناقص یا بیکیفیت باشد. برای اینکه به این تعهدات خویش نیز عمل کند، با مکانیزم پیشبینی شده در ماده ۳۵ شرایط عمومی پیمان، پرداخت مبلغی را برای جلوگیری از نقض احتمالی تعهد مزبور در مقابل کارفرما عهدهدار میشود.
ولی باید توجه داشت که هرچند فلسفهی وجودی هر یک از تضمینها باهم متفاوت است، با وجود این طبق برخی از مواد پیمان، بهطور کلی کارفرما هر مطالبهای از هر بابت از پیمانکار داشته باشد، میتواند از هر دو تضمین بالا وصول کند.
بدین ترتیب، کارفرما هنگام امضای پیمان، پنج درصد از مبلغ اولیه پیمان را بابت تضمین اجرای تعهدات پیمانکار در اختیار خود دارد و سپس به تدریج با کسر ده درصد از صورت وضعیتهای وی، در نهایت پانزده درصد از مبلغ اولیهی پیمان را بهعنوان تضمین در اختیار خود میگیرد.
۴-۵- اخذ تضمین حسن انجام کار از طرف پیمانکار
ماده ۳۵ شرایط عمومی پیمان مقرر میدارد: از مبلغ هر پرداخت به پیمانکار، معادل ده درصد به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر و در حساب سپرده نزد کارفرما نگاهداری میشود. نیمی از این مبلغ پس از تصویب صورت وضعیت قطعی طبق ماده ۴۰ و نیم دیگر آن پس از تحویل قطعی، با رعایت مواد ۴۲ و ۵۲ شرایط عمومی پیمان مسترد میشود. بنابراین به موجب این ماده، نخست اینکه همهی تضمین حسن انجام کار پیمانکار در مرحله صورت وضعیت قطعی مسترد نمیشود و دوم اینکه فقط نصف آن آزاد میشود و سوم این که استرداد نصف آن در صورتی مجاز است که پیمانکار از بابت صورت وضعیت قطعی به کارفرما بدهکار نباشد، وگرنه هیچ مبلغی از تضمین حسن انجام کار، به وی مسترد نخواهد شد.
علاوه بر آن در موقع پرداخت وجوه صورت وضعیتهای پیمانکار، کسورات دیگری به آنها تعلق میگیرد که شامل بیمه، مالیات، کسر مبالغ تدریجی پیش پرداخت میشود. اینک جهت آشنایی بیشتر، ذیلاً بهعنوان مثال، فرم ضمانت حسن انجام کار معرفی میشود:
——————————————————————-
نسبت به اجرای تعهداتی……. که به موجب قرارداد……….شماره……..مورخ……..به عهده گرفته شده، بدینوسیله بانک……..شعبه…….متعهد میگردد در صورتی که…….به صرف مطالبه اعلام کتبی آن مبنی بر قصور در انجام تعهدات مربوط، بدون اینکه نیازی به اقامه دلیل باشد، به نفع متعهدله بپردازد. این تعهدنامه تا پایان وقت اداری روز….معتبر بوده و پس از آن به خودی خود از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
به تاریخ …..ماه یک هزار و سیصد و …شمسی
——————————————————————-
۴-۶- شرايط صدور ضمانتنامه حسن انجام کار
بهموجب اين ضمانتنامهها، بانک تعهد مي کند که در صورت کوتاهي پيمانکار (مضمونعنه) در انجام درست تعهدات ناشي از قرارداد، بر اساس اعلام کتبي کارفرما به بانک، حداکثر تا سقف مبلغ ضمانتنامه را به وي پرداخت کند.[۵] آيين نامه تضمين معاملات دولتي[۶] تصريح کرده که در معاملات دولتي بابت تضمين حسن انجام کار، معادل ده در صد از هر پرداخت حقالزحمه کسر و در حساب سپرده نگاهداري ميشود. مبالغ نقدي سپرده حسن انجام کار در ازاي تضمين به نفع دستگاه اجرايي به طرف قرارداد آن بازگردانده ميشود.
۴-۷- چگونگی رهایی پیمانکار از تعهدات تضمین
نظر به اینکه مبالغ کسر شده از صورت وضعیتهای پیمانکار در قالب عقد ودیعه به عنوان تضمین حسن انجام کار نزد کارفرما امانت است چنانچه اشاره شد، کارفرما از این حیث امین پیمانکار شناخته میشود، ازاینرو، مستفاد از قانون مدنی [۷]از آنجاییکه امین باید عین مالی را که دریافت کرده است، رد کند، رد عین تضمین حسن انجام کار طبق ماده ۳۵ شرایط عمومی پیمان تحت عنوان آزادسازی تضمین حسن انجام کار، پیشبینی شده است.
۴-۸- تشریفات آزاد سازی تضمین حسن انجام کار
مستفاد از شرایط عمومی پیمان[۸] چنین استنباط می شود که استرداد یا آزادسازی تضمین حسن انجام کار توسط کارفرما به صورت یکجا انجام نمی شود، بلکه به تدریج در دو یا سه مرحله به شرح زیر صورت میپذیرد: ۱) در زمان تصویب صورت وضعیت قطعی. ۲) در زمان تسویه حساب و تهیه صورت حساب نهایی. ۳) پس از دوره تضمین و تحویل قطعی.
در این ارتباط در ذیل ماده ۴۰ شرایط عمومی پیمان چنین آمده است: هرگاه با توجه به صورت وضعیت قطعی تصویب شده و سایر حسابهای پیمانکار، وی بدهکار نباشد، نصف تضمین حسن انجام کار آزاد میشود. همچنین در بند (ب) ماده ۵۲ مقرر می دارد: هرگاه براساس صورت حساب نهایی پیمانکار بدهکار شود، مکلف است که در مدت یک ماه از تاریخ امضای صورت حساب نهایی یا اعلام کارفرما، به شرح بالا طلب کارفرما را بپردازد و اگر از این پرداخت استنکاف ورزد یا تاخیر کند، کارفرما حق دارد بدون انجام تشریفات قضایی، طلب خود را از محل سپردهها و تضمینهای پیمانکار وصول کند و اگر مبالغ این تضمینها به اندازه کافی نباشد، با رعایت قوانین جاری کشور از دیگر داراییهای او وصول کند. بنابراین هرگاه پیمانکار در مهلت مقرر در بالا، طلب کارفرما را پرداخت کند، به غیر از نصف کسور تضمین حسن انجام کار، تا تحویل قطعی نزد کارفرما باقی میماند، بقیه ضمانتنامهها و سپردههای او، به هر عنوان که باشد، بیدرنگ آزاد میشود.
از اینرو در مورد تضمین حسن انجام کار در این مرحله دو فرض را میتوان در نظر داشت. یکی فرضی که نیمی از تضمین حسن انجام کار در مرحله ی تهیه صورت وضعیت قطعی مسترد شده است. در این فرض، چون نیم دیگر آن باید در زمان تحویل قطعی و پس از دوره تضمین به وی مسترد شود، چیزی بابت تضمین حسن انجام کار در مرحله تسویه حساب نباید پرداخت شود. دومین مورد، فرضی است که بهموجب آن در مرحله تهیه صورت وضعیت قطعی نصف تضمین حسن انجام کار به پیمانکار پرداخت نشده است. در این فرض چون در مرحلهی تهیه صورتحساب نهایی همه سپرده تضمین حسن انجام کار پیمانکار نزد کارفرماست، چنانچه پیمانکار به کارفرما بدهکار نباشد، نیمی از آن آزاد و نیمی دیگر برای مرحله ی تحویل قطعی و سپری شدن دوره ی تضمین باقی میماند.
________________________________________________________________________________________________________
[۱] – جهت آشنایی بیشتر به ضمان عقدی، جعفری لنگرودی، محمد جعفر، کتابخانه گنج دانش، سال ۱۳۹۳مراجعه فرمایید.
[۲] – بند (ب) ماده ۵۰ شرایط عمومی پیمان
[۳] – ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان
[۴] – بند الف ماده ۱۸ شرایط عمومی پیمان
[۵] – به حقوق مدنی (عقود اذنی- وثیقههای دین)، کاتوزیان، دکتر ناصر، شرکت سهامی انتشار، چاپ سوم، سال ۱۳۷۸، ص ۳۰۷
[۶] متن کامل آييننامه تضمين معاملات دولتي مصوبه مورخه ۲۴/۸/۱۳۹۴ هیئت وزیران در بخش ضمائم قانونی موجود است.
[۷] – ماده ۶۱۹ قانون مدنی
[۸] -رجوع کنید به مواد ۴۰ و ۴۲ و ۵۲ شرایط عمومی پیمان