کلام کوتاه؛ پیامی بلند

مهارت آموزی، راز بقای زندگی

 

مهارت آموزی، راز بقای زندگی

همه می دانیم که قبل از رانندگی اخذ گواهینامه لازم است اما برخی به مهارت با موتور و بعضی با خودرو، لیکن عده ای هم با اخذ گواهینامه پایه یک با اتوبوس وکامیون رانندگی می کنند. برخی هم به خاطر اینکه به آسمانها اوج بگیرند، خلبان می شوند.

در زندگی زناشویی هم، حتی اگر در ابتدا گواهینامه مهارت گرفته باشیم در طول زندگی نیز، هم چنان افزایش مهارتهای گوناگون لازم است. چرا که اگر بخواهیم هنگام رعد و برق مانند عقاب به بالای ابر ها اوج بگیریم، نه مثل گنجشک زیر آلاچیق، باید دائماً به ظرفیت سازی مثبت بیاندیشیم .در واقع، امروزه که عصر گردش اطلاعات است باید دائماً با دو بال مطالعه و مشاوره به مهارت آموزی بپردازیم. در غیر اینصورت ممکن است خانه و کاشانه ما زیر آوار روزگار خراب شود.

شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که از قدیم گفته اند هر مردی را چهار زن اداره می کند که یکی از آنها مادر است که به قول معروف اگر صد سال هم از خدا عمر بگیریم، همچنان به سایه لطف و احسان وی نیاز داریم. دوم همسر است که صرفنظر از هم رازِ صدیق در زندگی به بسیاری از غرائز روحی، روانی مرد جواب می دهد. سوم خواهر است که با مهرورزی های خود پاسخگوی بخش دیگری از نیاز های مرد است. چهارم دختر است که با حس عاطفی خود بهترین دوست در معاشرت با پدر است. ♥️♠️♥️

 

Related image

با وصف آنچه گفته شد، دایره مهارت آموزی برای هر زوجی حد و حصری ندارد. در این ارتباط شاید ذکر مثالی بیان مطلب را واضح تر کند. فرض کنید به اتفاق خانواده و با تأخیر حاصل از معطّلی مربوط به همسرتان به مهمانی مادرِ خود می روید و در بدو ورود با اعتراض شدید میزبان و سایر اقوام روبرو می شوید. در اینجا یک حالت این است که با مهارتی خاص تمام تقصیر را به گردن بگیرید و علت تأخیر را اشتغال بیش از حد در محل کار خود و یا ترافیک غیر قابل پیش بینی و هر عامل دیگری که خطای همسرتان را پوشش دهد، بیان کنید. حالت دوم این است که زبان به گله بگشایید و به عکس العمل جمع حاضر ملحق شوید و با تعابیری از قبیل عبارت اعتراض آمیز خطاب به مادر “آیا این هم عروس بود برای من انتخاب کردی؟!”، به تحقیر وی کمک کنید. فکر می کنید اگر راه دوم را انتخاب کنید به خانواده شما تا انتهای مجلس چه می گذرد، جدا از اینکه باید در انتظار انتقام جویی بعدی بسر برید، ممکن است زمینه اختلافات مهار نشده ای فراهم شود. لیکن اگر راه اول را پیشه کنید، بویژه دست به اقداماتی مانند پوست کندن میوه و پذیرایی از همسرتان در حضور دیگران بزنید، بدیهی است که ضمن اینکه شاهد اغماض مادر خواهید بود ، با تزریق انرژی مثبت و بر انگیختن تحسین نزدیکان خود، حداقل برای مدتی وی را وامدار خویش نموده و متعاقباً پاسخ بهتری را دریافت خواهید کرد. در واقع، اینجاست که هنر عبور و دور زدنِ روابط سنتی بین مادر شوهر و عروس فضای انقباضی را به انبساطی تبدیل و با تبلور نگاهی جدید الگویی برای اطرافیان می شود و در رفتار آنان تأثیر می گذارد.

از نظر حقوقی نیز در مقررات مربوط به حوزه خانواده، حسن معاشرت بین زوجین یکی از وظایف آنان شمرده شده و همسران را ملتزم بدان نموده است. بنابراین تجهیز به مهارتهایی که عامل تحکیم مبانی خانواده است، ضمن اینکه تکلیف زن و شوهرهاست، زمان و مکان نمی شناسد و مادام العمر یک ضرورت اجتناب ناپذیر تلقی می شود. 💜🍅💙

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا