کلام کوتاه؛ پیامی بلند

آشنایی با چند نکته حقوقی در دوران نامزدی

آشنایی با چند نکته حقوقی در دوران نامزدی

یکی از مهمترین نکاتی که باید در مراسم نامزدی به آن توجه داشت اینکه؛ در فرض گسست نامزدی (اعم از اجرای صیغه محرمیت یا بدون آن)، انجام ازدواج از نظر حقوقی الزام آور نیست، یعنی هیچ فردی را نمی‎توان به اجبار به همسری دیگری در آورد و به تعبیر ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی، وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی کند.💍💍💍
حتی در مراسم نامزدی چنانکه مرسوم است، مهرنامه هایی تنظیم و نوشته می شود و پس از امضاء توسط زوجین و اولیای آنها و نیز گروهی از مهمانان مجلس بعنوان شاهد، امضاء می شود و ضمن ذکر نام زوجین و درج مهریه، به سایر اقلام از ملزومات جشن عروسی پرداخته می شود.
لیکن قابل ذکر است که انشاء و مبادله چنین متونی از نظر حقوقی جایگاهی ندارد چون دوران نامزدی، زمان پیش از وصلت است و باصطلاح قرار بر تعهد ازدواج در آینده است نه خود ازدواج. لذا مادام که عقد نکاح جاری نشده، هریک از طرفین می توانند از وصلت امتناع کنند.
البته گرچه امکان اخذ برخی خسارات و نیز باز پس گیری هدایایی که در این دوره رد و بدل شده، وجود دارد، لیکن باید بدانیم که از جهت صِرف امتناع از وصلت، مطالبه خسارت معنوی از طرف ممتنع، بسیار مشکل بنظر می رسد. ناگفته نماند مطابق با قواعد عمومي حقوق ايران كسي كه مدعي است در اثر بر هم خوردن قرارداد نامزدي، ضرر و زياني به او وارد شده، بايد تقصير نامزد ديگر را اثبات کند و سپس مي تواند مطالبه خسارات وارده را بخواهد.

Image result for ‫پيوند ازدواج‬‎نکته دیگر اینکه؛ در صورت بهم خوردن نامزدی، در خصوص کادوهای مبادله شده نیز باید تاکید داشت، صرفاً عین و یا قیمت آن دسته از هدایایی که عادتاً قابل نگهداری است، مسترد می‎شود مانند حلقه نامزدی، طلا و جواهرات و البسه و غیره. مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرفِ دیگر تلف و از بین رفته باشد. بنابراین هزینه هایی که صرف کالاهایی مانند عطر و ادکلن، گل و میوه و شیرینی شده، قابل دریافت نیست. لیکن پیش پرداخت رزرو تالار و برخی خسارات این چنینی بر اساس بند ۱ ماده ۴ قانون حمایت خانواده قابل وصول است.
همچنین عکس و فیلم یا نامه هایی که در دوران نامزدی، طرفین به یکدیگر داده اند، در صورت بقاء قابل استرداد است. در این ارتباط نکته قابل تذکر اینکه؛ چون بعضاً ممکن است افشای مسائل محرمانه از زندگی خصوصی بویژه بعد ار دوره بهم خوردن نامزدی، وسیله سوء استفاده دیگران شود، باید پیشگیری از وقوع اتفاق همواره مورد توجه افراد باشد. زیرا شاهد بسیاری از پرونده های کیفری هستیم که با شکایت قربانیان جرائم در فضای مجازی مطرح می باشند، که عمدتاً در اثر عدم رعایت احتیاطات قانونی و لازم رخ می دهد. 😳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا