کلام کوتاه؛ پیامی بلند

آیین دادرسی و حقوق شهروندی

آیین دادرسی و حقوق شهروندی

حق اطلاع خانواده ها از بازداشت متهم

بر اساس مقررات جاری والدين، همسر، فرزندان، خواهر و برادر متهم مي توانند از طريق مراجع ذيربط از تحت نظر بودن متهم اطلاع يابند. پاسخگويي به بستگان فوق درباره تحت نظر قرار گرفتن، تا حدي که با حيثيت ‎اجتماعي و خانوادگي اشخاص تحت نظر منافات نداشته باشد، ضروري است.

همچنين قانون مذکور مقرر مي دارد شخص تحت نظر مي تواند به وسيله تلفن يا هر وسيله ممکن، افراد خانواده يا آشنايان خود را از تحت نظر بودن آگاه کند و نيروي‎انتظامي نيز مکلف به مساعدت لازم در اين خصوص هستند.
چگونگي بازرسي از حريم خصوصي افراد

بازرسي منازل، اماکن بسته و تعطيل و همچنين تفتيش و بازرسي اشياء در مواردي که حسب قرائن و امارات، ظن قوي به حضور متهم يا کشف اسباب، آلات و ادله وقوع جرم در آن وجود داشته باشد را با دستور بازپرس و با قيد جهات ظن قوي در پرونده تجويز کرده است. تفتيش و بازرسي در روز به عمل مي آيد و در صورتي در شب انجام مي شود که ضرورت اقتضاء کند. بازپرس دلايل ضرورت را احراز و در صورت مجلس قيد مي کند و در صورت امکان، خود در محل حضور مي يابد. تفتيش و بازرسي مراسلات پستي مربوط به متهم هم در مواردي به عمل مي آيد که ظن قوي به کشف جرم، دستيابي به ادله وقوع جرم و يا شناسايي متهم وجود داشته باشد.

محدوديت کنترل مکالمات تلفني و حسابهاي بانکي شهروندان
کنترل ارتباطات مخابراتي افراد ممنوع است، مگر در مواردي که به امنيت داخلي و خارجي کشور مربوط باشد يا براي کشف برخي جرائم لازم تشخيص داده شود. در اين صورت کنترل مکالمات تلفني اشخاص با موافقت رئيس کل دادگستري استان و با تعيين مدت و دفعات کنترل، اقدام مي شود. همچنين در موارد ضروري بازپرس در صورتي مي تواند، براي کشف جرم و يا دستيابي به ادله وقوع جرم، حسابهاي بانکي اشخاص را کنترل کند که با تأييد رئيس کل دادگستري استان باشد.
پليس اطفال و نوجوانان
به دليل ويژگي هاي خاص شخصيتي اطفال و نوجوانان و اينکه آنها داراي سرشتي پاک، طبعي حساس، عاطفي و زودرنجَ هستند و عواقب وخيم اعمال خود را نيز به درستي درک نمي کنند، و در عين حال از قابليت اصلاح و تربيت بيشتري نسبت به افراد کبير برخوردار مي باشند، لذا در صورت ارتکاب جرم برخورد اوليه مأموران انتظامي با آنها بسيار حائز اهميت است و تأثيرات عميقي را براي هميشه در روح و روان آن ها به جاي مي گذارد. از اين رو يکي از ابتکارات مقررات جاری این استکه، تشکيل پليس مزبور پيش بيني شده که با توجه به جهات فوق و در نوع خود، داراي آثار مثبت فراواني خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا