کلام کوتاه؛ پیامی بلند

آشنایی با برخی مفاهیم کیفری و حقوقی

آشنایی با برخی مفاهیم کیفری و حقوقی ✅✅✅

 

🔍شاکی: واژه‌ای است که در پرونده‎‌های کیفری بکار برده می‎شود و خواهان به دعاوی و پرونده‎های حقوقی مربوط می‌شود؛ بنابراین هر‎جا پای جرم و مجازات در میان باشد با شاکی و در سایر موارد با خواهان سر و کار داریم. با این توصیف به فردی که به اتهام ضرب و جرح علیه کسی شکایت می‎کند شاکی، و شخصی که دادخواست خلع ید علیه فرد دیگری می‎دهد، خواهان گویند.

🔍مشتکی‌عنه: این عنوان به کسی اطلاق می‎شود که از او شکایت شده است. در قانون آیین دادرسی کیفری تنها یک مورد از مشتکی‌عنه سخن گفته شده و آن هم در شرایط تنظیم شکواییه است. بر اساس ماده ۶۹ آن مشخصات و نشانی مشتکی‌عنه یا مظنون در صورت امکان باید در شکواییه نوشته شود. در ضمن مشتکی‌عنه می‌تواند در کل بازجویی سکوت کند. حق داشتن وکیل حق دیگری است که وی از آن برخوردار است. اخذ آخرین دفاع نیز حقی است که متهم یا مشتکی‌عنه که در رسیدگی‌های کیفری به وی اختصاص دارد و در مرحله تحقیقات مقدماتی گرفته می‌شود.

🔍مدعی خصوصی: به شاکی گاهی مدعی خصوصی نیز می‌گویند و کسی است که از ارتکاب جرمی زیانی به وی رسیده است. البته به‎جز موارد سرقت و کلاهبرداری، جبران این زیان‎ها نیازمند دادخواست است و تا زمانی‎که این دادخواست ارائه نشده، نام وی شاکی و بعد از تقدیم دادخواست، نام او علاوه بر شاکی، مدعی خصوصی خواهد بود. به‎طور مثال چنان‎چه به دنبال صدور کیفرخواست علیه صادر کننده چک بلامحل، دادخواستِ تقاضای محکومیت به پرداخت وجه چک به‎علاوه خسارات حاصله مطرح شود.

🔍دعوای خصوصی: این دعوی به این دلیل شروع می‌شود که ارتکاب جرم، علاوه بر این‎که موجب اخلال در نظم و #امنیت_عمومی می‌شود ممکن است موجب شود که حق شخص یا اشخاص معینی نیز تضییع یا انکار شود، در این‎صورت چون این حق، حقی خصوصی است، دعوای ایجاد شده نیز دعوای خصوصی شمرده می‌شود. به‌طور مثال‌، ورقه‌ سفید امضا برای‌ تنظیم‌ متن‌ وکالتنامه‌، امضا شده‌ باشد ولی‌ در بالای‌ امضا، اقرار به‌ دین ‌صاحب‌ امضا نوشته‌ شود، که در این‎صورت خیانت در امانت تلقی و جرم به حساب می‎آید.

هم‎چنین اگر فردی اقدام به تغییر مبلغ‌ مورد توافق‌ در سفید امضا کند نیز مجرم است. مانند این‎که خریداری‌ که‌ فاکتور کالا یا قولنامه‌یی را قبل‌ از تکمیل‌ متن‌ امضا و تحویل‌ داده‌، ولی‌ فروشنده‌ مبلغ‌ را مغایر با آن‎چه‌ قبلاً توافق‌ شده‌ بنویسد؛ به اتهام خیانت در امانت قابل تعقیب است. ⚖🔸⚖

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا