کلام کوتاه؛ پیامی بلند

مفهوم وجه التزام در معاملات ملکی

 

مفهوم وجه التزام در معاملات ملکی

 

هنگام تنظیم مبایعه نامه در خصوص خرید و فروش آپارتمان یا ملکی در دفاتر مشاور املاک، همواره این تردید وجود دارد که شاید هریک از طرفین، پایبند به تعهدات خود نباشد یا در انجام آن تأخیر کند.

از جمله این تعهدات اینکه؛ خریدار متعهد می شود در تاریخهای معینی ثمن (بهای ملک) را بپردازد. متقابلاً فروشنده نیز متعهد می‎شود در تاریخ معینی ضمن حضور در دفترخانه مدارک نقل و انتقال (شامل مفاصای دارایی و شهرداری، صورتمجلس تفکیکی و…)، را به همراه بیاورد و ملک را در موعد مقرر تحویل دهد. همچنین خریدار ملتزم می‎گردد در قبال تحویل کلید، نسبت به پرداخت مبلغ مانده تعهد خود اقدام نماید.

حال چنانچه در روز محضر، فروشنده جهت تنظیم سند رسمی حاضر نشود یا خریدار اقدام به تهیه مانده بهای معامله (ثمن) نکند، هریک ملتزم به پرداخت خسارت مورد توافق به دیگری می‎باشند، که به آن وجه التزام گفته میشود. در واقع، گنجاندن مبلغی به عنوان خسارت مقطوع، می تواند ضمن جبران زیان وارده ناشی از نقض تعهد، قبل از نیاز به دادرسی، فروشنده را وادار به انجام اقدامات لازم مبنی بر تدارک تمهیدات انتقال نماید.

 

نا گفته نماند، اولاً: مطالبه خسارت مانع الزام به اجرای قرارداد نمی باشد و در کنار یکدیگر قابل مطالبه می‎باشند. بالفرض در مثال بالا در فرض دریافت خسارت ناشی از قصور فروشنده اعم از وجه التزام مقطوع و یا خسارت تأخیر روزانه، اجرای اصل تعهد یعنی التزام به انتقال سند رسمی توسط فروشنده و پرداخت وجه توسط خریدار همچنان باقی است. ثانیاً: جهت طرح دعوای حقوقی به خواسته الزام به انجام تعهدات، فراموش نشود که هریک از طرفین نیاز به اخذ گواهی عدم حضور طرف مقابل از سر دفتر را دارند، که باید هنگام طرح دعوی به دادگاه ارائه شود. ⌛🕰⌛

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا